KRISTIANSAND: — Det er fantastisk å få et engasjement i byen på et område jeg kan veldig godt, og et stort privilegium å få være med å påvirke byens kulturliv, sier Per Kvist (47) til Fædrelandsvennen.

Kvist flyttet i januar fra Bergen til Kristiansand og begynte som dekan på fakultet for kunstfag ved Universitetet i Agder. Nå er han valgt som styreleder i Kristiansand Kunsthall etter Randi Øverland.

— Jeg kan kunstlandskapet og gjenkjenner de høye ambisjonene Kristiansand Kunsthall har. Det er spennende å få en rolle der jeg ikke gir penger, men kan være sammen med de som skaper, sier han.

Profesjonell

For Kvist har nemlig årelang erfaring med å gi penger til kunst, ettersom han fra 2001 til 2009 ledet fagutvalget for billedkunst i Norsk Kulturråd.

— Så med deg får kunsthallen en meget profesjonell søknadsskriver?

— Ja, ler Per Kvist, men legger raskt til:

— Med daglig leder Cecilie Nissen har kunsthallen allerede en meget profesjonell ledelse, og er i ferd med å ta svært viktige løft. Ambisjonene må finansieres, og det er hun i gang med, men kunsthallen har økonomiske rammer som er særdeles vanskelige.

Lørdag ettermiddag holdt den nyvalgte styrelederen sin første tale i kunsthallen, da han åpnet utstillingen "Forsvinninger". Det er en utstilling kuratert av forfatter Hans Petter Blad, der billedkunsten akkompagneres av en bok med bidrag av blant andre Nils Christian Moe-Repstad, Ole Robert Sunde og Pål Gitmark.

Kunst og litteratur

Denne koblingen ligger også i selve huset, der kunsthallen troner på toppen av biblioteket:

— Jeg liker å kalle dette "kunstens og litteraturens hus". Det er en levende institusjon med en klar nasjonal rolle som produsent og formidler, sier Kvist. Nå skal han delta i det strategiske arbeidet:

— Jeg skal bidra til tenkingen omkring kunsthallens faglige profil, og ikke minst dens forankring i byen. Det siste er svært viktig, sier Kvist som selv var intendant ved Tromsø Kunstforening fra 1996 til 2001. Deretter var han i åtte år dekan ved Kunsthøgskolen i Bergen.

Per Kvist er kunsthistoriker fra Universitetet i Bergen og har i tillegg utdannelse i økonomisk administrasjon og ledelsesfag.