KRISTIANSAND: — Det er kanskje litt sært å flytte ned til sørlandsk visesang med trønderrock i bagasjen, sier han, smilende, i hagen utenfor drømmehuset på Grim.

Askil Holm har bosatt seg i Kristiansand, og har planer om å bli en del av byens musikkmiljø ganske så umiddelbart. Allerede lørdag spiller han i Ravnedalen med coverbandet Pretty Young Pettys.

Mylder

Namsos-artisten har bodd i byen tidligere, og markerte seg også under Bylarm, da bransjetreffet ble arrangert her i 2002. — Jeg liker Kristiansand veldig godt og kjenner mye folk i musikkmiljøet. Byen har fulgt meg musikalsk, og det skal bli spennende å se hvordan det er å ha Kristiansand som base, sier han.

Holm har flyttet tilbake til sørlandshovedstaden fordi han har en kone som er fra byen. Fordi han er lei av Oslo. Og fordi han har fått med seg at det skjer en hel del her for tiden.

— På en måte var det bra at Quart gikk under, for det forløste mye kreativitet. Byen myldrer av aktivitet nå, og det tiltrekker meg. Kristiansand er i en blomstringsfase, fordi man har våget å la det blomstre de siste årene, sier han.

Ravnedalen

Hjemme hos Askil Holm002.jpg Foto: Mats Johannesen

Holm har bosatt seg et lite steinkast fra Ravnedalen, hvor han også har spilt flere ganger tidligere.— Ravnedalen er veldig unorsk. Det er noe sydeuropeisk over den, det åpner seg en ny verden når man kommer inn der. Det er en dimensjon som ikke så mange andre byer har. Og jeg tror den kan bli enda mer brukt som konsertarena i fremtiden. Det vi ser nå er bare starten, sier han.

Lørdag spiller han altså Tom Petty-låter i dalen, med coverbandet han har hatt på si siden 2011. Og Holm mener Petty er en låtskriver i ypperste klasse.

— Først og fremst handler det om gode tekster og melodier. Han en av de største refrengmakerne av dem alle. Og han lager musikk over et stort spenn. Petty er en mann med mange forskjellige ansikter, - det kjenner jeg meg igjen i. Han har vært en stor inspirator ved å vise at det er mulig å gjøre mange forskjellige prosjekter som musiker.

"Hallelujah"

Og Holm er ikke ukjent med coverlåter. For noen år siden fikk han et gjennombrudd med Espen Lind, Kurt Nilsen og Alejandro Fuentes, først og fremst på grunn av deres versjon av Cohen-klassikeren "Hallelujah". Og Holm utelukker ikke at gitarkvartetten børster støv av bandprosjektet.

— Det er ikke på blokka akkurat nå, men det kan skje. Det var et kick å spille med dem, og når man treffer det norske publikummet så godt, så er det klart det frister. Folk elsket det, og andre elsket å hate det. Det er bra, det er kanskje sånn det må være i musikken. I starten tok jeg det personlig når folk var kritiske, men etter hvert som det vokste seg større ble jeg trygg på det. Alt handlet om kjemien mellom oss fire. Vi traff med stemmene våre og stemningen i det.

— Men hvis vi skal være brutalt ærlige: Dere melket "Hallelujah" veldig. Det irriterte mange...?

— Hvis jeg skal være brutalt ærlig tilbake: Det var for å nå ut med det vi gjorde. Det var den låten vi ble kjent for, så vi fokuserte på den. Det irriterte kanskje en del, men for meg betyr det mer at vi fikk møte Cohen i Norge, og at han takket oss for at vi gjorde den låten. Den anerkjennelsen er viktigere. Så var det det med elsk og hat i musikken. Det må kanskje til for å engasjere folk, sier Holm.

Mer bevisst

Han slår også fast at Cohens mesterverk har betydd en hel del for hans egen låtskriverkunst.

— Man lærer ikke det ved å lese en bok, man lærer det ved å høre på de beste og gå hjem å skrive. Det å spille "Hallelujah" gjorde meg enda mer bevisst på låtskriverfaget. Det første verset oppsummerer hele den kunsten. Det er en sang som handler om Gud, Satan, sex, kjærlighet - hele spekteret. Skal du lære deg å skrive, er det den låten du burde sette deg ned med først.