KRISTIANSAND: — Dette har ikke vært en reise på røde roser. Det var på ingen måte stormende jubel blant de andre i bandet da jeg kom med egne låter. De var skeptiske. Veldig skeptiske, sier bassist Eirik Are Oanæs Andersen.

For Christianssand Ensemble var først og fremst et coverband. "Etterskjelv" er deres første album med bare eget materiale. Nå har de skapt et tekstlig og musikalsk univers som bare høres ut som dem.

Fredag kom en lang prosess i mål, da plata fikk en sekser hos Fædrelandsvennens anmelder.— Da tok vi en pils. Og den pilsen ble god, konstaterer gitarist Per Einar Watle.

Sterkt knyttet

Christianssand Ensemble har fjernet "String Swing" fra navnet sitt, fordi de syntes det var misvisende. Men hva betyr egentlig "hjembyen" for bandmedlemmene? Kun én av dem er fra Kristiansand, og alle har forlatt Sørlandet for lenge siden.

Gitarist Per Einar Watle sier han ble forelsket i byen umiddelbart da han kom hit som student tidlig på 90-tallet.

— Miljøet på konservatoriet var fantastisk bra, og på den tiden kokte det på Vaskeriet. Det var konserter og revyer overalt. Jeg er blitt sterkt knyttet til denne byen, selv om jeg ikke holder til her lenger, sier han.

Bergenser Oanæs Andersen prøver å sjarmere sørlendingene ved å ramse opp navn på gamle Start-spillere. Den blir for enkel. Da spør vi heller bandets sørlandsalibi, vokalist Miguel Emilio Stensland.

Miguel Emilio D. Stensland er bandets eneste sørlandsalibi. Her fra prøvene i Kilden mandag. Foto: Tore André Baardsen

— Det jeg liker best med byen er den spesielle tilknytningen til havet. Bystranda, småbåtene, alt livet rundt. Og jeg er oppvokst med å tusle rundt på stranda ved Hartmanns brygge. Havet er det jeg forbinder aller mest med Kristiansand, sier han, mens trombonist Marius Hoven forteller at ensemblet har spilt på omtrent hvert eneste gatehjørne i byen.

— Vi bodde her i mange år på den tiden bandet kom sammen, og vi har en sterk historikk her. Tar man Kristiansand ut av bandnavnet, tar man ut hele kjernen av hvem vi er, sier han.

T-banen

Jarle Storløkken er CSSEs ferskeste medlem. Og han erkjenner at før han begynte i bandet var Kristiansand bare en mellomstasjon på vei til Danmark. Derfor synes de andre det er festlig å fortelle historien om da de sendte ham inn på en kiosk i Markens for å kjøpe billett til T-banen.

— Kan vi droppe å ha den historien på trykk? spør gitaristen pent.

Ikke sjans.

Ifølge Oanæs Andersen gikk samtalen på kiosken omtrent slik.

— Jeg skal ha et flexikort.

— Hæ?

— Jeg skal opp til Slottskvartalet, jeg trenger flexikort til banen.

— Åssen bane e det du snakker om?!

— T-banen! Jeg skal til Slottskvartalet!

— Det er ikke noe t-bane her vel, det er jo bare å gå rett opp Markens!

Alvor

På scenen er det imidlertid blodig alvor for Christianssand Ensemble. Få, om noen, har gått hjem skuffet etter å ha sett dem live. Torsdag tar bandet med seg "Etterskjelv" til konsertsalen i Kilden.

— Det er stort for oss å være en del av dette huset, og det er alltid stort for oss å komme tilbake til byen. Vi bærer bandnavnet rundt i landet med stolthet, og vi har lyst til å fortsette å bringe det fremover, sier klarinettist Brynjar Rasmussen.

Fra venstre Watle, Rasmussen, Stensland, Hoven, Oanæs Andersen, KSO-dirigent Lars Erik Gudim og Storløkken. - Denne typen valg er helt vesentlig for KSOs plass i Kilden og i landsdelen. Det utfordrer musikerne på en annen måte enn de er vant til, og det beriker den klassiske spillingen deres, sier Gudim. Foto: Tore André Baardsen