— Jeg sjekka bakgrunnen på musikerne jeg skulle opptre med, men da jeg hadde lest om to av dem turte jeg ikke mer, grøsser Nils Christian Moe Repstad.

De siste ti årene har kristiansandspoeten nå og da opptrådt sammen med Jan Bang og Erik Honoré. Mange av opptredenene har vært i forbindelse med Punkt-festivalen hvor verdenstopper innen jazz- og improvisasjonsmusikk deltar. Konserten Repstad forteller om fant sted på Punkt for noen år tilbake.

— Jeg spurte hvor jeg skulle sitte, og da pekte bare Jan foran på scenen hvor det sto en mikrofon. Jeg bare «Hjelp», flirer han og rister på hodet.

Verdensnavn

Konserten som nå blir gitt ut som plate, foregikk imidlertid i Oslo i fjor, i forbindelse med utgivelsen av diktsamlingen «Teorier om det eneste». Her hadde Repstad med seg nevnte Bang og Honoré, i tillegg til de svært kjente musikerne Eivind Aarset (gitar) og Nils Petter Molvær (trompet).

— Selv om vi har holdt på med dette lenge, var det første gang jeg har følt at jeg virkelig har hatt kontroll over virkemidlene, sier Repstad.

— Med denne plata når Nils ut til hele verden, sier Jan Bang. Sammen med plata kommer nemlig en «luksusboks» hvor diktsamlingen er vedlagt både på norsk og engelsk. Ideen til å gi ut hele stasen både med CD og bok kom fra Erik Honoré som også har produsert utgivelsen.

Til engelsk

— Dette er første gang jeg er oversatt til engelsk, sier Repstad. Etter at utgivelsen ble kjent, har han fått henvendelser fra en rekke land.

— Jeg hadde, aldri, aldri innbilt meg at jeg skulle få en slik respons, sier han.

«Teori om det eneste/Theory of the singular» ble tilgjengelig som nedlastning via selskapet Jazzlands nettbutikk på onsdag, mens den fysiske luksusversjonen med bøker er laget i 500 eksemplarer. Flamme forlag står bak utgivelsen av både den norske og engelske versjonen av boka.

Ikke opplesing

— Hovedfilosofien er at jeg skal komme bort fra sjangeren opplesing med akkompagnement slik som for eksempel Jan Erik Vold gjør det. Det er fint det, men jeg vil videre derfra. Alt språk er jo lyd, sier Repstad.

Derfor leser han løsrevne tekststykker fra bøkene sine inn i mikrofonen når han føler at det passer med det de andre på scenen holder på med.

— Nils er en integrert del av lydbildet og improviserer med sine tekstlinjer. Det handler om å gi plass og ta plass, sier Jan Bang.

— Jan har vært en mentor for meg når det gjelder bruk av stemmen. Du tenker lett at du kommer litt bak de andre om du ikke vræler, men jeg leter etter intensiteten som ligger i det lave spekteret, sier Repstad.

Under årets Punkt-festival ble prosjektet presentert for en fullstappet sal på Fønix kino av BBCs Fiona Talkington. Der ble det også spilt av et opptak fra utgivelsen.

— Det skjedde noe i rommet som var merkelig. Det var som om folk ble truffet av noe de ikke hadde regnet med å bli truffet av, sier Repstad.