opera

Giacomo Puccini:

Madame Butterfly

Compagnia d'Opera Italiana di Milano i Agder Teater.

KRISTIANSAND: Helt fullsatt var det i Agder Teater i går kveld, da det italienske operakompaniet gjestet med Puccinis populære og nøyaktig 100 år gamle opera Madame Butterfly.

Jeg tør påstå at denne produksjonen var bedre enn noen av de jeg har sett med dette kompaniet tidligere. Hovedrollen som Cio-Cio San, bærer hovedtyngden av det sanglige og musikalske gjennom samtlige tre akter, og Rosa Lee Thomas fylte rollen med ynde og gratie, og med en fortryllende stemme som ikke pranget men som dirret av liv og intensitet. Også de øvrige roller var svært godt besatt, og i graven imponerte det bulgarske orkesteret fra Pazardjik med presist og sikkert spill under sin dirigent.

Når jeg sier forestillingen var bedre enn tidligere oppsetninger skyldes det også både regi og scenografi. Her var det ikke noe igjen av den rett-opp-og-ned-syngingen vi har sett tidligere, og scenebildet var fritt for turne-slitasje og dessuten meget vakkert.

Og så er jo denne operaen litt av et mesterstykke fra Puccinis hånd da. Her brettes ut, i den vakreste musikk, den tragiske historien om japanerinnen som gifter seg og får barn med den amerikanske soldaten, han drar til Amerika og gifter seg med en ny kvinne, vender tilbake til Japan og skuffer sin første inntil døden. Historien er kjent også fra Miss Saigon, og måtte jeg velge versjon er i alle fall ikke jeg i tvil om hvilken. Puccini er min favoritt.

Emil Otto Syvertsen