KRISTIANSAND : — Cultivas formål er ikke å gi generell støtte og subsidier til kulturlivet i Kristiansand, men å skaffe sikre arbeidsplasser. Da er filmbyprosjektet trolig i strid, ikke bare med en bærekraftig økonomi, men også med stiftelsens formål, sier Trond Randøy.Han er professor i strategi og internasjonal ledelse og har spesialisert seg på studier av styring av bedrifter og foretak på eiernivå.- Slik jeg leser innstillingen om filmbyen inneholder den ikke informasjon som sier noe om sikre arbeidsplasser. Det som kjennetegner filmbransjen, både nasjonalt og internasjonalt, er at det er veldig mange som går på dårlig lønn og noen få som tjener veldig godt, sier Trond Randøy.- For Kristiansands vedkommende betyr dette at vi satser på en bransje med dårlig lønnsomhet og en dårlig evne til å holde på de arbeidsplassene som måtte skapes. Filmbransjen er basert på prosjektorganisering. Man shopper folk som flys inn for å gjøre en jobb, og som deretter flys ut. De lokale ringvirkningene blir lavere enn i andre bransjer. Og i Norge er dette en bransje som generelt lever på offentlig støtte og offentlige subsidier. Det kan ikke være mye å trakte etter for Kristiansand å satse på en næring som trenger permanent tilførsel av støtte for å overleve, sier Trond Randøy. Ikke bærekraftig næring

Han viser i så måte til at også småbruk kan være «lønnsomme», men de overlever på store subsidier.- Og vi taler om en bransje hvor kjennetegnet på suksess er å lykkes ute. Lykkes du, flytter du til London eller Hollywood. Stjerner og produsenter blir stjerner ved ikke å være i Norge, sier Trond Randøy.Han poengterer at det sentrale spørsmålet er hvordan Cultivamidlene kan bidra til å skape sikre arbeidsplasser. Når dette er formålet er filmbyen et dårlig prosjekt, hvor Cultiva eller andre offentlige instanser risikerer å måtte subsidiere virksomheten permanent.- Cultivamidlene må brukes til å bygge opp et næringsliv som er bærekraftig i et internasjonalt, konkurranseutsatt marked. Det må være bærekraftig på lang sikt, sier Trond Randøy. - Jeg undrer meg også over at Kristiansand kino engasjerer seg i dette og hvilken kompetanse den representerer. Gumpen er god til å selge biler, men de har ikke spesiell kompetanse på å produsere dem. Å vise film og produsere film to ulike verdener, sier HiA-professoren, og kaster dermed en brannfakkel inn i debatten om filmbyen Kristiansand.Se også side 2