Backstage: Helen Bøksle sammen med Johanne Regine Svendsberget (10) Foto: Jon Anders Skau
Backstage: Frida Jansson og Runde Svendsen (West Side Story) Foto: Jon Anders Skau
Backstage: Pål Svendsberget sammen med datter Johanne Regine Foto: Jon Anders Skau
Backstage: Geirmund Hansen og Bodil Kvernenes Nørsett Foto: Jon Anders Skau
Backstage: Ingrid Furtun Foto: Jon Anders Skau
Backstage: Pål Svendsberget sammen med datter Johanne Regine Foto: Jon Anders Skau
Backstage: Malena Ernman (Svensk operasanger) Foto: Jon Anders Skau
Backstage: Pål Svendsberget (fiolinist) blir gratulert etter forestilling Foto: Jon Anders Skau

KRISTIANSAND: — En gjør seg så mange tanker når en står slik gjennom en forestilling. Først og fremst er jeg vanvittig stolt av orkesteret! I tillegg til kompetanse og dyktighet har de levert med en utrolig glede og vilje! Dessuten har Marianne Sødal fått til noe med de korene som jeg bare ikke trodde var mulig. D kan dessuten ikke argumentere mot et overstadig publikum, sier en glad og lettet KSO-dirigent Rolf Gupta der han sitter i garderoben etter forestillingen med beina høyt.

Backstage: Dirigent Rolf Gupta gjør en siste sjekk. Foto: Jon Anders Skau

— Og så er det utrolig vondt å stå på lakksko så lenge, flirer han.- Dessuten har jeg lyst til å nevne at åpningsfanfaren jeg har komponert er tilegnet orkesteret, for det tror jeg ikke så mange har fått med seg. Jeg hadde lyst til å gi dem en gave nå som de har fått et hjem å være i, sier dirigenten.

Nå er jeg fryktelig sliten i beina! Det er hardt å stå så lenge på lakksko, ler KSO-dirigent Rolf Gupta der han sitter i garderoberommet etter åpningsforestillingen.

Wulff vil tilbake

Marte Wulff som sang "Sommarvise 93" sammen med Erik Faber og seks andre solister fikk også godfølelsen.

— Jeg får en god følelse når jeg står på scenen og når jeg sitter i salen. Dette huset kommer virkelig til å gjøre en forskjell for byen og landsdelen, og det har gjort det allerede. Hit skal jeg tilbake for å opptre, og jeg sikter på å gjøre det i 2013, sier Wulff.

Garderobe: Fv: Ivar Bøksle, Jan Erik Usterud og Erik Faber. Foto: Jon Anders Skau

Erik Faber konstaterer at nervene var mer under kontroll i dag enn under prøvene.— Det gikk bedre nå enn i går. Jeg var faktisk mer nervøs på generalprøven, det er uvant å forholde seg til så mange andre vokalister. Men det var fantastisk å spille med et orkester for et flott og takknemlig publikum, sier Faber til fvn.no, og forteller at han føler seg beæret over å bli invitert til åpningsfesten.

— Det er hyggelig å bli tatt med i beregningen. Dette skjer bare en gang, sier han og mener også Kilden vil være bra for hele landsdelen.

— Men som alt annet av kultur er man avhengig av at folk kommer og hører på ting, og kanskje ikke bare det de er helt sikre på at de er liker. For min egen del kan jeg godt tenke meg å gå på opera. Det er egentlig ikke helt min greie, men det er noe helt annet å sitte i denne salen og høre det, enn hjemme på tv, sier Faber.

Stort sprang for Rysstad

Kim André Rysstad sang ”Heming og Harald Kongen” og var en godt fornøyd mann etterpå.

— Det var mektig. Man vet at det er fullsatt sal og at det virkelig gjelder. Men jeg var glad på scenen og det var moro å stå der, sier Rysstad, som opplever at karrieren går raskt fremover. Kontrastene er stor fra hjembygda til spektakulære teater- og konserthuset.

— Det er 500 mennesker der jeg bor, og plutselig står jeg på scenen i Kilden, som er det største vi har. Det er noe å tenke på, smiler han.

Neste uke er Rysstad tilbake i Kilden under konserten ”Folkelig kraft”, som fokuserer på folkemusikk på Sørlandet.

Se bildeserie øverst i saken!