NYE IDENTITETER: Danske Ellen Nyman med bakgrunn fra Somalia viser, i tillegg til dette bildet, også en tankevekkende video der hun dukker opp hos det innvandringsfiendtlige Dansk folkeparti valgnatten i 2001. Foto: Kjartan Bjelland
KLARGJØR TIL PERFORMANCE: I kulisser inspirert av japanske Yoyoi Kusama skal danske Lillibeth Cuenca Rasmussen, opprinnelig fra Filippinene, blant annet male med sitt eget hår under åpningen lørdag. Foto: Kjartan Bjelland
HISTORISK: Svenske Åsa Elzén har fulgt i fotsporene til feministforkjemperen Mary Wollstonecraft. Som ledd i en komplisert kjærlighetshistorie, kom hun i 1795 kom til Norge for å lete etter en sølvskatt som sank i et forlis mellom Kristiansand og Arendal. Foto: Kjartan Bjelland
OMVENDT STRIPTEASE: "I am not naked" heter denne videoen av svenske Elisabeth Apelmo, og den tåler også å bli sett av barn. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: Der serveres så vel saftige oppgjør med kvinnelige stereotypier som pikante funderinger omkring hva som er det enkelte menneskets egentlige identitet.

— Og det er faktisk veldig mye humor her, forsikrer direktør Karin Hindsbo ved Sørlandets Kunstmuseum.

For den danske direktøren hun har merket seg at ordet feminisme ikke klinger særlig godt i mange ører.

— Jeg har inntrykk av at det er et fy-ord, særlig i Norge, sier hun.

Med nye briller

Hvorvidt det skyldes at vi har det for godt, eller at likestillingskampen er vunnet, skal hun ikke ha sagt noe om, men inviterer publikum til å teste sin egen toleranse gjennom utstillingen som åpner lørdag.

Etter åpningen vil den svenske performancekunstneren Annika Lundgren avholde en guidet busstur gjennom Kristiansand der publikum definitivt vil få se byen gjennom helt nye briller.

Flesteparten av kunstverkene blir imidlertid værende inne på museet der over 40 kunstnere fra Norge, Sverige, Danmark og Grønland viser feministiske verk fra 1990 fram til i dag.

— Det har skjedd utrolig mye de siste 20 årene. Mens man på tidlig 90-tall tok fatt i hvordan man fremstilte kvinner, og reflekterte rundt det, ser kunsten i det nye årtusen mer på strukturene som ligger bak. I vårt globaliserte samfunn får vi nye verdensbilder og nye perspektiver både på egen og andres identitet, sier Hindsbo.

"Negerbollen"

Ved siden av henne surrer videoen "Negerbollen" der den svenske kunstneren Roxy Farhat sitter splitter naken og heller alle ingrediensene til bakverket som på svensk heter "negerbolle" over sin egen kropp. Samtidig er ordet mildt sagt rasistisk, og den iransk-fødte kunstneren baker det hele effektivt inn i sitt verk.

Langt sterkere scener utspilles i videoen "On top of your gaze" som vises i et eget rom med advarsel om at den på ingen måte egner seg for barn. Svenske Joanna Rytel, kjent for å ha kuppet Frøken Sverige-finalen på direktesendt tv i 2001 sammen med en kollega i kunstergruppen "Unfucked pussy", viser historien om en kvinne som ønsker å ta trekant-sex med to kompiser.

— Det gidder de ikke, så hun må klare seg selv, røper Hindsbo.

Feministforkjemper

Resten av utstillingen tåler å bli sett av de fleste, og kaster ulikt lys ikke bare over kvinnekropper, men også likestillingens kår og feminismens historie. I den historien står 1700-tallets feministforkjemper Mary Wollstonecraft sentralt, og hun dukker selv opp i verket "Mary Wollstonecraft's Scaninavian Journey 1795 re-traced". Der har svenske Åsa Elzén fulgt i forsporene hennes på en reise som blant annet inkluderte jakten på en sølvskatt som forsvant i et skipsforlis mellom Kristiansand og Arendal.

Utstillingens tittel er hentet nettopp fra Wollstonecraft:

— "The beginning is always today" er et sitat fra henne, og markerer at kampen aldri slutter, forklarer Karen Hindsbo.

Og det er som en kulminasjon på 100-årsjubileet for kvinnelig stemmerett av Sørlandets Kunstmuseum nå har produsert denne utstillingen som allerede har vakt internasjonal interesse, og senere skal videre til Sverige.

— Det er veldig gøy at vi kan produsere noe som andre museer vil vise, sier Hindsbo.

Og ettersom kampen aldri slutter, holder SKMU fanen høyt også i 2014:

— Ja, da er det grunnlovjubileum, så da blir det politisk kunst, fastslår direktør Karin Hindsbo.