MELLOM BALLONGER: - Vi håper dette har bred appell både til voksne og barn, sier direktør Karin Hindsbo (til v.) og konservator Else-Brit Kroneberg. Foto: Reidar Kollstad
INNE I EN BALLONG: En av ballongene har et kikkehull som åpner for helt nye perspektiver. Foto: Reidar Kollstad

KRISTIANSAND: Det er den 84 år gamle japanske kunstneren Yayoi Kusama som har skapt den spektakulære installasjonen som skal vises på Sørlandets Kunstmuseum de fire neste månedene.

Utstillingen regnes som litt av en sensasjon, for dette er en kvinne som nå setter sine spor på de mest prestisjetunge kunstinstitusjonene verden over. Og det gjør hun ofte ved hjelp av prikker satt sammen i verk som fremstår som de reneste hallusinasjoner.

— Vi har vært superheldige, fastslår konservator Else-Brit Kroneberg. Det er første gang Kusama vises på en separatutstilling i Norge, og "Dots Obsession - Love Transformed into Dots" byr publikum på helt særegne opplevelser.

KUNSTNEREN: Yayoi Kusama er til stede på en videoskjerm der hun messer fram sitt budskap mellom prikkete ballonger. Foto: Reidar Kollstad

Uendelig univers

For eksempel kan man gå inn i en av kulene som er på størrelse med den digre oransje rogna som ligger i Mandalselva: om lag fem meter høy og nesten sju meter i diameter. Men vel innenfor, oppleves det som å være i et rom på mange hundre kvadratmeter.

— Kusama er mest kjent for sine uendelighetsnett, forklarer Kroneberg inne i kulen, der sinnrike og teknisk kompliserte speilkonstruksjoner gir oss følelsen av å være i et rom som aldri tar slutt.

Å være en prikk i et uendelig univers er noe av det Yayoi Kusama utforsker gjennom sine nokså oppsiktsvekkende arbeider.

— Dette er kunst som kan oppleves på tre minutter, eller man kan gå dypt inn i den. Man trenger heller ikke ha lest kunstbøker for å forstå den, og jeg håper den har bred appell både hos voksne og barn, sier direktør Karin Hindsbo.

Yayoi Kusama selv er bare til stede på en videoskjerm, også den med prikker, der hun iført rosa parykk messer fram sitt for oss uforståelige budskap. Og om noen skulle lure på om hun er litt sprø, er det for så vidt korrekt.

Kunsten som terapi

— Hun har hatt en mental lidelse siden hun var barn, sier Kroneberg.

LITEN PRIKK: Å være en liten prikk i et stort univers er noe av det Yayoi Kusama utforsker i sin kunst. Foto: Reidar Kollstad

Denne gir seg blant annet utslag i hallusinasjoner, og gjør at hun bokstavlig talt får prikker på hjernen.

— Allerede et portrett hun som tiåring laget av en kvinne i kimono var dekket av prikker. Siden har hun i hele sin karriere brukt kunsten som terapi, sier Else-Brit Kroneberg.

Karrieren skjøt fart da hun på 1950-tallet forlot sin borgerlige japanske familie, og bosatte seg i New York der hun inntok en sentral plass på kunstscenen i selskap med størrelser som Mark Rothko, Donald Judd og Andy Warhol.

— De drev med abstrakt ekspresjonisme, og hennes uttrykk gikk rett inn i tiden, legger Kroneberg til.

Prisrekord

Et av maleriene hun skapte i den perioden satte i 2008 prisrekord da det ble solgt på auksjon for nærmere 5,8 millioner dollar, det meste noen har betalt for et verk av en kvinnelig kunstner.

— Hun var ekstremt produktiv i USA, men så ble hun dårligere av sykdommen og dro tilbake til Japan i 1973, sier Karin Hindsbo.

Der har hun siden 1978 bodd på psykiatrisk sykehus, men har hele tiden vært en meget aktiv kunstner med eget studio.

KVINNEÅRET: - Det er spennende å vise Yayoi Kusama og Else Marie Jakobsen samtidig, sier Karin Hindsbo. Kusama er 84 år, Else Marie Jakobsen ville ha vært 85. Foto: Reidar Kollstad

— Kunstverdenen glemte henne en periode, men så ble hun tatt ut til biennalen i Venezia i 1993, og har siden fått enorm oppmerksomhet, fortsetter Hindsbo.

Oppmerksomheten nådde en foreløpig topp med en retrospektiv utstilling som de to siste årene har blitt vist på Tate Modern i London, Pompidou-senteret i Paris, Reina Sofia i Madrid og Whitney i New York.

I år står omfattende utstillingsturneer i Sør-Amerika og Asia for tur, mens Sørlandets Kunstmuseum altså får vise verket hun skapte i 2006. ## Hippietiden

På skjermen som henger ned fra taket mellom de enorme ballongene, fremsier Kusama sitt budskap dekket av prikker mens hun spiser blomster. "Songs of a Manhattan Suicide Addict" heter videoinstallasjonen, og det var også tittelen på den første av flere romaner hun har skrevet, der hun skildrer tiden i USA og sine hallusinasjoner.

— Her trekkes paralleller til hippietiden som hun opplevde i New York, og til hennes måte å se verden på, sier Karin Hindsbo.

— Det er nesten så man blir sprø selv av å høre på midt blant disse rosa ballongene?

— Joda, man blir litt ko-ko av å være her inne, ler Else-Brit kroneberg og Karin Hindsbo.