KRISTIANSAND: – Tidligere sa folk som regel «skjer e noe der’a?» når de hørte at man kom fra Kristiansand eller Sørlandet. Dette er det nå helt slutt på. Jeg opplever en høyst reell forandring i omdømmet til Sørlandet og Kristiansand i musikkbransjen, sier Larry Bringsjord. Lyngdølen som er platedirektør i MTG har i mange år hatt tunge verv i norsk musikkbransje. Akkurat nå er Bringsjord blant annet nestleder i Spellemannprisen og styreleder i Fono som er platebransjens interesseorganisasjon. Han har også bak seg en årrekke som styremedlem i Sørf i Kristiansand, slik at han kjenner bransjen både lokalt og nasjonalt.

I helgen overrasket Honningbarna de fleste med å vinne spellemannprisen for beste rockealbum. Debutantene vant i konkurranse med blant annet tungvekterne i Kaizers Orchestra. Denne og prisen til Jonas Alaska for «årets nykommer» kommer som de siste i en rekke tildelinger til Sørlandet de siste årene. I tillegg til Spellemannprisen har Sørlandet også i økende grad markert seg på bransjemessen Bylarm. Den arrangeres 16. — 18. februar i år, og mens Honningbarna «vant» oppmerksomheten der i fjor, er Hanne Kolstø håpet fra sør i år. Solodebuten «Riot Break» kom i fjor og har fått glimrende kritikker.

Ikke sort hull

Bringsjord ser Honningbarnas pris som den endelige manifestasjoen av at Kristiansand og Sørlandet nå har ristet av seg et tvilsomt rykte for godt.

Med økt konsertvirksomhet de siste årene er det slutt på at Kristiansand er et «sort hull» når band og managere setter opp turneer for store artister. Motsatt vei får stadig flere opp øynene for musikk fra Kristiansand.

Bringsjord mener dette langt fra er tilfeldig.

– Vi opplever en «buzz» på Sørlandet i bransjen nå. Dette kommer for det første av at kvaliteten på musikken har blitt veldig bra. Det har den riktignok vært før også, uten at folk andre steder har oppdaget det. Det som er nytt er at apparatet rundt har blitt mye bedre, spesielt når det gjelder PR. Sørfs innsats har betydd mye, og vi kan nok si at Karmakosmetix Records har avslørt hemmeligheten om Sørlandets musikkliv for resten av landet, sier Bringsjord.

Det var nettopp Karmakosmetix-direktør Jan Kenneth Transeth som lørdag mottok spellemannprisen på vegne av Honningbarna.

– Vi skjønte ikke at de hadde vunnet, før prisutdeler Eldar Vågan leste opp navnet, så jeg kan love deg at det var litt av et rush, sier han. I går møtte han Honningbarna til prisoverrekkelse og kakespising på bruktbutikken og kafeen Om Igjen. Transeth kan bekrefte at han og Mira Svartnes Thorsen (samboer og kollega) merker forskjell fra da de først begynte å pushe sørlandsk musikk til resten av Norge for halvannet år siden.

Føles fortjent

– Det føles veldig fortjent at det nå har snudd. Det er et privilegium å få jobbe med så hardtarbeidende artister som vi gjør, sier Transeth.

– Det er vel også et symptom at Kristiansand nest etter Oslo var den byen fra Norge som var tyngst representert på bransjemessen Eurosonic i Nederland i uka som gikk, sier Transeth.

Joakim Haugland fra Flekkefjord er daglig leder av Bylarm og driver plateselskapet Smalltown Supersound i Oslo. Han sier dette:

– Suksessen til Honningbarna blir en stor inspirasjon for resten av miljøet. Det er veldig lett å tro at ikke noe slikt kan skje når man selv sitter der, men dette viser hva tro, kvalitet og hardt arbeid kan utrette, sier Haugland. Han trekker frem manager Louis Holbrook som en viktig årsak til suksessen.

– Å sitte på den typen kompetanse han har i en så liten by er nokså spesielt, og kan sammenlignes med det Mikal Tellé har gjort i Bergen. Stort sett alt interessant som kommer derfra har utspring fra miljøet rundt ham, sier Haugland.

Pengebråk

Larry Bringsjord mener senhøstens bråk rundt politikernes kuttforslag i bevilgninger til det lokale musikkmiljøet er et dårlig tegn.

– Å kutte her kan bli veldig ødeleggende for den videre utviklingen, advarer han.

– Politikerne må ikke se dette som penger de bare kaster ut uten å få noe igjen. Dette gir penger tilbake i kassa i form av turisme og positiv oppmerksomhet for landsdelen, sier han.

— Politikerne bør ta signalet. Denne prisen er et veldig godt tegn på betydningen av å ha en lokal bransje som tør å satse og som tror på det de gjør, sier Transeth.

Joakim Haugland i Bylarm mener vilje er det viktigste:

– Selvsagt er det viktig med støtte, men det aller viktigste er å ha vilje og glød, sier han.