KRISTIANSAND: Da Kirkefestspillene åpnet sist tirsdag med Lasse Thoresens komposisjon «Rettferdighetens sol», var det mange som plutselig fikk sans for denne svært produktive og internasjonalt kjente komponisten. At samtidsmusikk kunne være så iørefallende, så direkte appellerende og så strålende vakkert var en overraskelse for mange.— Ja, musikk er jo kjempegøy. Det er ikke noen vits å ha det vondt med musikk. Jeg er opptatt av gleden, av å dele fryden med andre. Kanskje kan man sånn ha en oppbyggelig funksjon i samfunnet, sier festspillkomponisten og mener gleden bør være fundert i noe annet enn flirfullhet. - Det er først når du tar livet alvorlig at gleden blir en gave du verdsetter, fortsetter han.Lasse Thoresen (født 1949) er professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole. Han studere med Finn Mortensen, senere med Werner Kaegi ved Instituut voor Sonologi i Utrecht i Nederland. Professor har han vært siden 1988.En rekke av hans verker, fra en tettpakket opusliste med 38 nummer, har oppnådd stor anerkjennelse både i Norge og i utlandet. Det verket som skal fremføres i Kristiansand Domkirke i kveld, av BIT 20 Ensemble og med Berit Opheim som solist - Løp, lokk og linjar - er spilt i Østerrike, Italia, Paris og Moskva, blant annet. Så det er kanskje på tide å få høre det i Kristiansand. - Det er et timelangt verk, helt og holdent folkemusikkbasert. I dette verket tar jeg for første gang utgangspunkt i hele melodier, ikke bare biter. Jeg har transkribert mange folkemusikk-stykker, både vokale og instrumentale, og jeg har transkribert fuglesang og andre natur- og dyrelyder. Ønsket har vært å lage et lydmiljø rundt disse sangene, og det er blitt et poem som inneholder en dialog mellom mennesket og naturen, forklarer han. - Det virker som om du er inspirert av den franske komponisten Messiaen?- Ja, det er jeg. Han er ett av mine forbilder. Jeg har intervjuet ham en gang, da han var i Norge i 1985, forteller Thoresen.I ettermiddag holder han foredrag i Kristiansand. «Reise med ørene på stilker» er tittelen på foredraget, og han skal snakke om overtoner, om ulike sakrale sanguttrykk.- Jeg skal presentere min egen fascinasjon over overtoner slik man finner det i ulike tradisjoner fra etnomusikalske kilder, forteller han, og levner ingen tvil om at det blir et spennende foredrag. Han jobber ellers med et stort teoretisk prosjekt som dreier seg om musikk som hørt fenomen.- Det er min oppfatning at samtidsmusikken bør befatte seg med den hørte musikken, ikke bare den skrevne, den noterte. Det fører til en annerledes form for analyse av musikk, og jeg har utarbeidet et system for slik analyse, forteller han.- Du er ellers svært produktiv som komponist?- Ja, jeg er kronisk komponerende. Jeg har hele tiden et høyt trykk på komposisjonsvirksomheten, sier han.Lasse Thoresen hører til Bahá'i-religionen og har opplevd at noen har problemer med å fremføre musikken hans i vigslede rom.- Det er åpenbart ikke noe problem her i Kristiansand, og det setter jeg pris på, det vitner om en stor raushet, sier han.- Hvis det åndelige er nedfelt i en gyldig musikalsk form, så er det uviktig om det er kristendom eller en annen religion som ligger bak. Jeg har selv åndelige opplevelser både av protestantiske Bachs musikk og av katolikken Bruckners musikk, for ikke å snakke om den fromme katolikken Messiaen. Det konfesjonelle er ikke i forgrunnen i slik musikk, sier han, og viser til at Bahá'i mener aller religioner er åpenbaringer av den ene gud.- Jeg synes det er helt glimrende å være festspillkomponist ved Kirkefestspillene. Og til sommeren skal jeg være festivalkomponist ved Kammermusikkfesten i Risør. Dermed blir dette min store sørlandssommer, sier Lasse Thoresen.