Regi: Kari Nyutstumo

Sjanger: Revy

Sted: Kilden, Multisalen

Det blir feil å si at det er en hyggelig forestilling, koselig er den heldigvis slett ikke. Til det har den for mye brodd. Likevel er det mye her som luner i novembermørket. I hovedtittelen «Ville tulipaner» ligger en symbolikk som blir tydelig i visa med samme navn og ikke minst i presentasjonen av den.

Øystein Rosen synger Jens Gundersens klassiker «På trammen» og gir visa en ny dimensjon i arrangementet der han også deler noen vers med Kristin Mosfjell Rosen. Foto: Reidar Kollstad

«Sørlandsvisa ei gang for alle» innleder det hele, ei vise med skarp brodd mot sørlanderiet, men akkurat det ble ikke helt tydelig i denne åpningssekvensen. Brodd mot Kristiansand, og saktens også mot Arendal, har Olav Varens udødelige «Då e an fra Krestiansand», presentert med utsøkt snobbestil av Knut Østrådal. Så er det ekstra moro å kunne si at Det dramatiske selskab har noen relativt nye og i alle fall unge medlemmer som gjør seg bemerket i denne forestillingen; Fredrik Landmark i «Ei kjærlighedsvise» av Smestad/Usterud og Nina Lund Feste i «Skitne, syndige meg» av Hangeland/Arntsen.Ganske sterk er «I fred bak ditt gardin» av Brekke/Schultze, ikke minst i måten den ble fremført på av Ole Martin Kyllo. Jens Gundersens eviggrønne «På trammen» får en ganske besk undertone i måten den gjøres på av ekteparet Rosen. Og Øystein Carlsen er nydelig bortkommen i Inger Johanne Mæsels lille stemningsbilde «Åffer kommer aldri spotten på mæ».

Åffer komme aldri spotten på mæ, undrer Øystein Carlsen i Inger Johanne Mæsels tekst. Foto: Reidar Kollstad

De er mange på scenen, flere enn de som kan nevnes her. Helheten er nydelig skrudd sammen av regissør Kari Nyutstumo i et utekafé-landskap et sted på Markens. Et utsøkt ensemble ledsager musikalsk: John Harald Balsnes på klaver, Rolf Kristensen på gitar, Per Elias Drabløs på bass og Trygve Tambs-Lyche på slagverk.Selv om det stundom blir idyllisk, er det ikke langt til den neste kommentaren fra sidelinja, både i hovedtekster og mellomtekster. Selv Vilhelm Krags «Dansen på Uvår» får noe nytt over seg i den spesielle tolkningen som bys her. Men når «Sørlandets hemmelighed» av Benneche/Lind får avslutte det hele, da er vi liksom tilbake i sommeridyllen likevel, og noe av det som var alvor underveis blir avstreifet.