KRISTIANSAND: — Dette er respektløst overfor tradisjonen og overfor bærerne av dem. Det er også brudd på åndsverkloven, sier Jan Lothe Eriksen, daglig leder i Norsk Folkemusikk- og Danselag (NFD).

I går, tirsdag, meldte NRK P2 at Helene Bøksle beskyldes for plagiat av NFD. Det kommer på et svært upassende tidspunkt for artisten fra Kristiansand. I forrige uke brøt hun gjennom på nasjonalt nivå da fullengderen «Elverhøy» fikk sterke anmeldelser i aviser over hele landet. Radiosingelen «Natta vi har», har vært A-listet på NRK P1 siden 13. februar, og har i stor grad banet veien for suksessen.

Nekter plagiat

I går kom altså torpedoen fra Norsk Folkemusikk og Danselag (NFD) i form av en kraftig plagiatbeskyldning. NFD har funnet ut at Bøksle står registrert hos Tono som komponist av sangen sammen med Askil Holm og Sindre Hotvedt. Teksten er registrert som «trad» med tillegg av ett vers fra de tre forfatterne. Sangtittelen er hentet fra dette verset. Samtidig er det ikke til å komme fra at resten av sangen er svært lik middelalderballaden «Margjit og Targjei Risvollo». Dette var lett å høre da NRK P2 i går spilte utdrag fra begge sanger.

Det var Agnes Buen Garnås og Jan Garbarek som i 1989 gjorde en innspilling av middelalderballaden. Denne innspillingen er vel kjent i folkemusikkmiljøet, og mange skal ha reagert på likheten.

  • Helene sier til meg at hun ikke har hørt denne plata, sier Bøksles manager Jan Erik Haglund. Han forklarte i går at de tre komponistene slett ikke har prøvd å registrere seg som hundre prosents komponister til sangen:

— Etter det de sier har de ikke krevd rettigheter for mer enn de prosentene man får for omarrangering, sier Hagen.

Tono sier noe annet:

Dokumentasjonssjef Kristian Onshus opplyser:

— Hos oss er det registrert at det er Sindre Hotvedt, Askil Holm og Helene Bøksle som har komponert melodien til «Natta vi har». Innmeldingsordningen er basert på tillit mellom medlemmene og Tono. Nå skal vurderingsutvalget vårt se på saken, sier Onshus.

Men:

Det styrker neppe Helene Bøksles sak at hun på sin egen hjemmeside tar full kredit for nettopp «Natta vi har». På hjemmesiden kan man lese følgende under sangteksten: «Tekst og melodi: Helene Bøksle, Askil Holm og Sindre Hotvedt.»

Radiosingelen er den eneste av de i alt 11 cd-låtene Bøksle/Holm/Hotvedt tar full kredit for ifølge hjemmesiden. De øvrige låtene er kreditert ulike tekstforfattere og komponister, eller er merket «trad.».

Ingen kommentar

Helene Bøksle selv var i går umulig å få tak i på telefon, og det samme var medkomponist Askil Holm. Tredjemann, Sindre Hotvedt, tok telefonen, men ville ikke kommentere noe.

— Dere må snakke med Helene og managementet, sier han.

— Det ser ut som det er meg dere må forholde dere til foreløpig, sier manager Jan Erik Hagen.

Folkemusikk- og Danselagets Jan Lothe Eriksen fant tiden inne til å statuere et eksempel da han sendte inn plagiatbeskyldningen til Tono.

— Vi har fått påtrykk fra tradisjonsbærere om å være på vakt mot dette.. Det har hendt før at folketoner har fått ny tittel og ny komponist. Dette hadde vi oppe med Tono i fjor, og da opplyste de at det ofte er umulig for dem å kjenne igjen en folketone som har skiftet tittel. Med dette i bakhodet ringte det en liten bjelle da vi hørte denne sangen, og det var derfor vi undersøkte saken hos Tono. Med et så klart eksempel som dette fant vi ut at vi måtte kjøre saken, sier Lothe Eriksen. NFD har nemlig sendt brev til Tono med krav om full gransking. (www.nfd.no)

— Forstår dere at dere kan oppfattes som museumsvoktere med dette?

— Ja. I den grad vi er det, er det fordi vi vil ta vare på det gamle repertoaret. Vi ønsker oss en lovregulering på dette, for det tradisjonelle repertoaret er ikke beskyttet på noen måte. Det er ingen grunn til at popmusikken skal kunne utnytte det som sitt eget. Vi har en kulturarv, og den skal man ikke kunne gjøre penger på uten å gi noe respekt tilbake, sier Lothe Eriksen.