Og mens folk undrer, etableres det støttegruppe for teatersjefen på Facebook, med flere medlemmer enn det er plass til på Biscenen. På byens brune puber stikker folk hodene sammen — og er skjønt enige om at forbigåelsen av Scherpf er en skandale. «Horribelt», skriver Hilde Hefte, en av mange kjente kulturpersonligheter i støttegruppen som mener at Scherpf er den beste til å fylle Kilden med ånd og god teaterkunst.

Scherpf har det med å falle i unåde hos styreleder Kirsten Lindeberg. Allerede før han ble tilsatt som teatersjef langet han ut mot styret, som han beskyldte for å ville drive en scenekunstnerisk pølsebu. I et åpent brev bekjentgjorde Scherpf at han var i tvil om han ville søke jobben, fordi det i utlysningsteksten ikke sto ett ord om at Agder Teater skulle produsere teater. Styreleder Kirsten Lindeberg svarte på denne «frekkhet», som hun tydeligvis ville ha seg frabedt, med følgende utsagn: «Vi ønsker oss seriøse søkere. Hvem som ikke vil søke er styret i Agder Teater AS mindre opptatt av».

Etter at de to, Scherpf og Lindeberg, var ferdige med å utveksle giftige gloser i full offentlighet, ble Scherpf ansatt som teatersjef for fire år. For å symbolisere enighet og samhold kom de to arm i arm til pressekonferansen, der Scherpf ble presentert som teatrets nye sjef.

Med ham i sjefsstolen ventet alle et kunstnerisk oppsving. Det lå i kortene at Scherpf i kraft av sin kunstneriske profil var den rette personen til å gjøre Agder Teater til et kraftsenter i sørlandsk kulturliv. Mer enn sin forgjenger skulle han fylle teatret med innhold, og på sikt gi det økt kraft og status.

Sett fra en avisredaksjon har Scherpf fungert bra i jobben i de tre årene som er gått. Han er en av «gutta», og har hatt en vellykket hånd om flere oppsetninger. Han har fått gode kritikker, vært inspirerende for den kreative staben - og i fjor nominert til Heddaprisen for kvalitetsforestillingen «Natta». Det kan muligens innvendes mot Scherpf at hovedscenen mesteparten av tiden har stått ubrukt, og at han først og fremst har vært synlig på kafeer og teaterhusets små scener. Jeg forstår også at publikumstallene er sviktende. Det teller ikke til Scherpfs fordel, men er ingen tung sak på vekta. Like lite som spørreundersøkelsen blant de ansatte er det. Det er selvsagt at styret ikke kan lene seg på en slik undersøkelse, men tar en avgjørelse på selvstendig profesjonelt grunnlag.

Sett fra styrerommet tar saken seg annerledes ut. Jeg kjenner ikke styrets beveggrunner, men det mer enn aner meg at styret vil kvitte seg med Scherpf fordi han ikke fungerer godt nok som administrativ leder. Han er for mye regissør og for lite direktør. Scherpf er kjent for å være litt «på og av». Han kan være veldig engasjert i én sak, men kan overse en annen. Han kan også uten varsel utebli fra viktige møter av administrativ- og produksjonsmessig art.

Scherpf er ingen strateg, og verken vil eller kan jobbe på lang sikt. Det fortelles at rollebesetningen til «Herrer» som ble spilt i desember i fjor, ikke var besatt før noen få uker før premieren. Det er heller ikke lenge siden Scherpf måtte krype til korset og erkjenne at han ikke hadde sikret seg rettighetene til «The Wall», som han for lenge siden hadde annonsert som sommerens forestilling i Fjæreheia. Som reserveløsning er han klar med «Hamlet». Ikke verst det, men likevel en administrativ bommert.

Det er trolig her styreleder Lindeberg har nakketak på Scherpf. Han skjøtter ikke sine administrative oppgaver på en god nok måte og er for lite opptatt av planlegging på lang sikt. Derfor tar ikke styret sjansen på å ta ham med seg til prestisjeprosjektet Kilden. Mye tyder også på at den gamle opprøreren mangler den store entusiasmen for milliardprosjektet på Silokaia. Han har - hvis jeg tar det fritt fra hukommelsen - sagt noe i retning av at «hva skal vi med dette huset når vi ikke har noe å fylle det med». Jeg går da ut fra at det er med tanke på teatrets knappe ressurser når det gjelder midler til å produsere forestillinger, at uttalelsen er falt. Men den får meg også til å tenke at Scherpf muligens er en mann for de mindre scener.