PORTRETTER: En rekke kjente personer fikk sitt ansikt støpt i bronse, forfatteren Øystein Lønn er en av dem. Foto: Torstein en
HISTORISK: Utstillingen viser også en rekke bøker og avisartikler som forteller om Dagfin Kjølsruds kunstnerliv. Foto: Torstein en
ELEVEN: Maleren Olaf Hasaas laget dette bildet av sin elev Dagfin Kjølsrud. Foto: Torstein en
KUNSTNERSPIRE: En ung Dagfin Kjølsrud i arbeid med en skulptur. Foto: Torstein en

KRISTIANSAND : — Vi er veldig stolte over å ha fått til denne flotte utstillingen, sier daglig leder Cecilie Nissen i Kristiansand Kunsthall.

For det går liksom ikke helt som det skal når Kjølsruds kunst skal vises fram. Da han arbeidet med det som skulle være hans første mønstring i Kunstnerforbundet, gikk han hen og døde bare 44 år gammel, og debututstillingen ble i stedet en minneutstilling.

Og da Christianssands Kunstforening i 2010 skulle markere 80 årsdagen for hans fødsel, var det kunstforeningen som kollapset og måtte stenge før en eneste skulptur var kommet fram i lyset.

Men nå har foreningen gjenoppstått som Kristiansand Kunsthall, og tar et krafttak for kunstneren som har høy stjerne blant sine egne, men er forholdsvis ukjent blant folk flest.

Kresen kunstner

PRIS: Skulpturen "Afrikansk mester" ble en periode brukt ved utdelingen av Kristiansand kommunes kulturpris. Foto: Torstein en

— Det er veldig morsomt å kunne presentere Dagfin Kjølsrud for en ny generasjon publikummere i Kristiansand, sier konservator Frank Falch ved Sørlandets Kunstmuseum. For utstillingen er et samarbeid mellom kunstmuseet og kunsthallen, og viser et vell av den kresne kunstnerens verk med sine grovt tilhogde, uttrykksfulle former.Siden etterspørselen etter figurativ sørlandskunst plutselig har blitt aktuell i forbindelse med utsmykningen av det nye rådhuset, vil også byens politikere kunne finne interessante objekter blant deres avdøde bysbarns kunst.

— Kjølsrud arbeidet både figurativt og abstrakt, men ikke figurativt i den naturalistiske betydningen, forklarer Frank Falch.

— Selv om han står i den figurative tradisjonen, jobbet han friere, og mer ekspressivt. Han studerte klassisk skulptur i København, og reiste senere veldig mye rundt i Europa der han ble inspirert av den ekspressive tilnæringen. Sett i ettertid er han tidstypisk, sier konservatoren.Kjølsrud stilte ut i en rekke europeiske land, men I løpet av sitt korte liv, fikk han bare vist ut 10 skulpturer på Høstutstillingen og 14 på Sørlandsutstillingen. Han var dessuten svært selvkritisk, og en rekke av hans arbeider endte på søppelhaugen, kjørt dit av ham selv.

— Han søkte motstanden, forklarer Falch.

— Jobbet han for mye med ett uttrykk, fikk han behov for variasjon.

Stor spennvidde

Derfor er det stor spennvidde i arbeidene som nå vises i kunsthallen, og som også omfatter grafikk og skisser som aldri har vært vist tidligere.

Dagfin Kjølsruds navn er skrevet inn i norsk kunsthistorie, men kapitlene kunne ha blitt lenger om han ikke hadde gått bort så tidlig. Kanskje også om han ikke hadde flyttet hjem til Kristiansand og stiftet familie i 1964. I forbindelse med minneutstillingen i Kunstnerforbundet i 1976, to år etter hans død, skrev Bengt Calmeyer i Arbeiderbladet at Kjølsrud hadde fortjent større oppmerksomhet, men hadde følgende forklaring: " ... det var vel også hans feil at han etter mange års studier og opphold i forskjellige deler av Europa, bosatte seg i Kristiansand - som trass i en halv times flytur kan være langt fra Oslo."