KRISTIANSAND: — Julius gikk gjennom mange stadier, fra den dramatiske fasen da han ble avvist, til den besyngende perioden hjemme hos doktor Glad og Moseid, og da han ble hele nasjonens kjæledegge. Men så gikk Julius gjennom en trøblete ungdomstid, og viste alle indikatorer på en klassisk «rise and fall»-historie. Det får meg personlig til å tenke på D'Angelo, forteller kunstner og kurator Jan Freuchen til Fædrelandsvennen.

- Lignende livsløp

I utstillingen «Game of Life III: Juliusvariasjonene» ser han og kurator Sigurd Tenningen på hvordan Dyreparken har påvirket Kristiansand sentrum og barnekulturen. Da kommer de ikke unna Julius. Og de mener han har mange likhetstrekk med soulartisten D'Angelo.

— D'Angelo ble født som et vidunderbarn, men skjenet ut i slåsskamper, fyllekjøring, fedme og arrest. Julius hadde et lignende livsløp, men ender opp som leder av flokken, forteller Freuchen.

Utstillingen "Game of Life III: Juliusvariasjonene" åpner på Kristiansand Kunsthall lørdag. Her har blant annet kuratorene Jan Freuchen og sigurd Tenningen latt sine døtre male oppå bilder av primater som gjør menneskelige aktiviteter. Foto: Eva Myklebust

Døtrene malteLørdag åpner utstillingen på Kristiansand Kunsthall. Tittelen «Juliusvariasjonene» er en metode for å anerkjenne dyret i mennesket, og mennesket i dyret. I den forbindelse har de to kuratorene latt døtrene sine på 3 og 5 år male oppå bilder av primater som gjør menneskelige aktiviteter.

— Vi vil være litt uhøytidelige med og selv, og den settingen vi er i. I møte med abstrakt kunst, er det mange som sier «Det kunne datteren eller sønnen min ha laget», sier Jan Freuchen.

Det vies også mye plass til Julius sitt liv, og Dyreparkens liv sammenlignet med utviklingen i Kristiansand. Få år etter at Kjuttaviga kom til Dyreparken kom Fiskebrygga til Kristiansand. Etter Badelandet kom Aquarama til sentrum. Og nå nylig har Kilden og Dyreparken inngått formelt samarbeid.

Nils Normans lekeplass. Foto: Eva Myklebust

— Vår teori er at Dyreparken fungerer som en premissleverandør for Kristiansand sentrum, og definerer mye av den kulturelle utviklingen. Det har mange fine sider ved seg, men samtidig er det ikke til å stikke under en stol at det gjør at mange kunstnere er sysselsatt med å lage kunst for barn i stedet for til voksne. Det kan på sikt føre til en infantilisering av hele kulturfeltet, mener Freuchen.

Sigurd Tenningen og Jan Freuchen er kuratorer for "Game of Life III: Juliusvariasjonene". Foto: Eva Myklebust
Kunstner Reto Pulfer i teltet han har laget til utstillingen. Foto: Eva Myklebust

LekenhetMen kuratorene ønsker ikke å være «surmaga kritiske» i utstillingen. De vil heller ta barnekulturen dit de mener den bør være.

De gir også ut en bok med et essay som handler om kunst, menneskedannelse og parkkultur i Kristiansand. I tillegg bidrar blant andre Erik Pirolt og Terje Dragseth med tekster.

Kuratorene har valgt ut tre kunstnere til utstillingen. Selv om de er nokså ulike, er fellesnevneren for dere arbeider lekenhet. Mens briten Nils Norman har laget en lekeplass, har sveitseren Reto Pulfer laget et telt og stiller ut en rekke små våpen han lagde som barn. Norske Constance Tanvik leker med karneval og kostymer, og det går igjen både i tegningene, installasjonen hennes med kosteskaft og videoen hun viser.

Og hvis du lurte, så er Julius invitert til åpningen.

Constance Tanviks installasjon av kosteskaft. Foto: Eva Myklebust

Julius kommer ikke

Fredag mottok Julius invitasjon til utstillingsåpningen på lørdag, men Dyreparkens direktør, Per Arnstein Aaamot, må dessverre meddele at Julius ikke kan forlate parken.

Jan Freuchen mener at Julius og D'Angelo har mange likhetstrekk. Foto: Fotobestilling FVN

— Det må jeg svare definitivt nei på av to innlysende årsaker. Den ene er karantenebestemmelsen vår, og den andre er at Julius ikke kan være noen andre steder enn i innhegningen sin. Han er ikke lenger en liten sjimpanse man kan ha på armen, men en stor og fullvoksen kar.Direktøren synes Sigurd Tenningen og Jan Freuchen har gjort noen artige refleksjoner rundt parken.

— Vi har ikke tenkt på oss som premissleverandør for Kristiansand sentrum før. Det er en interessant fremstilling, og det er artig for oss å bli tema i en utstilling. Men jeg vil selvfølgelig se utstillingen før jeg gjør meg opp en mening om den, sier han.