BERGEN: The Trash Ensemble er en ustadig sammensatt gruppe som fra tid til annen dukker opp i samtidsmusikk-sammenhenger. Denne gang er det Music Factory i Bergen som er stedet, og Fædrelandsvennen var til stede på en prøve i Peer Gynt-salen i Grieghallen.Da vi kom inn i salen, satt 10 musikere pent på rekke og laget lyder, mens en video av mennesker i insekt-drakter ble vist på storskjerm mot sceneveggen.— Stockhausen serves imperialism, sier Geir Johnson, Siri Torjesens mann, med overbevisning, og snart rusler Siri over gulvet mens hun synger barokkmusikk og plukker blomster i filler. På lerretet bak scenen gis vi illusjonen av å kjøre gjennom en lang tunnel, og Leif Hernes - Anne Grete Eriksens koreograf-mann og andre halvpart av Dans Design - plasserer en svær rull med gråpapir midt på gulvet. Den rulles ut, og blir som en grå løper.Komponisten Ole Henrik Moe spiller sag, eller fiolin, eller banjo. Stort sett høye, skrikende toner. Og så spiller han Hammond-orgel, kraftig og majestetisk. Etter en lang fiolintone går han målbevisst over gulvet, avbrutt av et hopp og et sprett over papirløperen. Alle aktørene ut på gulvet, medbringende hver sin stol. Så er det stolleken.- Lær å spille piano, leser Geir Johnson fra «Pianistens lille røde» bok. - Når en spiller piano bruker en alle 10 fingre. Det holder ikke bare å bruke noen og la andre være ørkesløse. Men om en setter ned alle 10 fingre på en gang (hvilket han gjør) blir det ikke noen melodi, sier han, og mener alle partiutvalg har noe å lære av pianister. I mellomtiden spiller Siri Torjesen melodien fra Kardemomme by: «Hør hvor fint jeg spiller, små og store triller, en og to og tre og en og to og tre».Geir Johson starter en rundgang på scenen, mens han stadig gjør små hopp akkompagnert av egne plystrelyder. Så synger han med sin hesteste stemme: «Soon there will be a high tide of revolution in my country».- Og så skal vi alle sammen ha -60-tallsdresser på oss, med hvite sokker, forklarer Siri. Hun sier fremførelsen av «Treatise» er en lek. En performance. De er 10 utøvere med 10 aksjoner eller handlinger, alt er et sjansespill, regulert av en beskjeder på en videomonitor. De har hver fått utdelt 10 sider av partituret, og fremførelsen går på minutter og sekunder.- John Cage sier at i det øyeblikk en stiller seg opp på en scene og viser seg fram, så er det en forestilling. Og det er det vi gjør her, sier hun, uten å være alt for alvorlig.De 10 medvirkende er, foruten Siri Torjesen og Anne Grete Eriksen: Helge Sten, Lars Petter Hagen, Morten Eide Pedersen, Rolf Lennart Stensø, Leif Hernes, Geir Johson, James Clapperton og Ole Henrik Moe. Alle er komponister, koreografer eller musikere, og for anledningen medlemmer av The Trash Ensemble.Verket de fremfører heter «Treatise», og er skrevet av Cornelius Cardew. Det er ett av de få stykkene fra 60- og 70-tallet som fortsatt vekker mye diskusjon, men som sjelden blir fremført.Cardew mener selv at verket skal presenteres uten noen form for presentasjon eller introduksjon, for at ikke utøverne skal falle for fristelsen til å gjøre som de blir fortalt. Men det foreligger en håndbok til hjelp for utøverne i tolkningen av partituret.- Et hvilket som helst antall musikere som bruker hvilket som helst medium kan delta i fremførelsen av dette partituret, og enhver er fri til å fortolke på sin egen måte. Enhver rigiditet i fremførelsen blir automatisk brutt i stykker av innflytelsen fra ulike personligheter. Det jeg håper er at hver musiker vil gi av sin egen musikk som et svar til min musikk, som er partituret selv, sier Cardew i håndboken til verket. (May 26 1999 8:12)