KRISTIANSAND: — Tanken om en stor enhet med utgangspunkt i Agder Teater, Kristiansand Symfoniorkester og Divisjonsmusikken, en stor teater- og musikk-enhet på Sørlandet, er spennende, sier teatersjef Gunnar Grimstad ved Agder Teater. Han mener Terje Boye Hansens utspill i mandagens utgave av Fædrelandsvennen er interessant, og at idéen bør være med i den videre prosess for utvikling av kulturlivet på Sørlandet. - Men i Boye Hansens fremstilling virker det som om det bare skulle være orkester. Dessuten er det svært uheldig at han vinkler forslaget opp mot nybygg og setter som en forutsetning at teaterbygget må utsettes, sier Grimstad. - Hvis ikke vi kommer i gang med nybygg for teatret nå, så ender det med at vi må flytte ut. Enhver som har tittet bak kulissene her på huset vet at arbeidsforholdene er mildt sagt kummerlige. Får vi arbeidstilsynet på besøk her, så ender det vel med at vi må stenge hele huset, sier han. - Når det gjelder organiseringsmodellen til Boye Hansen, så er vi flere som har tenkt i de baner. Dette med bygg, det får vi jo finne ut av. Vi har vært igjennom en lang politisk prosess som har endt med at teatret skal bli hvor vi er, og konserthuset skal bygges på Smiths kai. Det er den situasjonen vi må forholde oss til, og ikke forkludre det hele med utsettelsesforslag når det gjelder bygninger, sier han.Han mener også Boye Hansens navneforslag, Kristiansand Filharmoniske Selskap, blir feil. Det ekskluderer nemlig teatret. - Vi får la navnediskusjonen ligge, og heller diskutere innhold i organisasjonen. Og i den diskusjonen må teater og musikk møtes som like parter. Organisasjonsmodellen kan dessuten diskuteres uten at man blander inn bygg-situasjonen, sier Grimstad. En stor-organisasjon av musikk og teater innebærer en rekke fordeler, slik Gunnar Grimstad ser det. - Det er en ny tanke i norsk sammenheng, og det handler om å få brukt ressursene best mulig. Jeg kan ta et eksempel: La oss si at vi på Agder Teater ønsket å sette opp en musikal. Det har vi simpelthen ikke råd til hvis vi må leie inn 16 musikere. Men hvis teater og orkester er i samme organisasjon, så har vi jo de musikerne, uten at det koster noe ekstra. Et annet eksempel er hvis en symfoniproduksjon forutsetter deltakelse av en eller flere skuespillere: I så fall ville den felles organisasjon av musikk og teater kunne levere alt som skal til, sier Gunnar Grimstad og håper på en konstruktiv diskusjon om dette i tiden fremover.