For drøye ti år siden ga John Singelton oss «Boyz N the Hood», et røntgenbilde av miljøet i en forstad til Los Angeles, sett fra helt unge menneskers ståsted. Her er han tilbake i det samme strøket. Forstadsområdet som blir tegnet, er bebodd av både fargede og hvite. Det er slett ingen slum, vi snakker om pene beboelseshus, lavblokker, butikker, beliggende like i utkanten av sentrum. Men i dette terrenget er vold en nær del av hverdagen, mange «has been doing time», hvilket vil si de har sittet i fengsel. Tonen er en påfallende blanding av aggressivitet og kjærlighetserklæringer, slik det for eksempel også er i italiensk/amerikanske miljøer.Vi presenteres for Jody, en arbeidsledig, småkriminell farvet tyveåring som bor hos sin mor. Han har et forhold til en ung kvinne, de har et barn sammen. Så, gjennom billedbrokker og tette situasjoner, en rastløs flytende innfanging av et meget levende, men også statisk miljø, fortelles det om en sakte utvikling i ham. En utvikling fra å være arrogant og selvisk til fasthet og gryende modenhet. For, nemlig: Hans arroganse og egosentrisitet bunner mest i forvirring, i mangel på holdepunkter. Og det som festner han, dypest sett, er kjærlighet og omtanke.Men vel så interessant som Jodys utvikling, er selve miljøskildringen. Flørt, krangel, selvhevdelse, forsoning. Det hele føles langt fra Kristiansand, i sitt fargesterke språk, i sin meget direkte måte å snakke på, i sin åpne omgang med erklæringer. Et gløtt inn i en fremmed verden, men et meget fengslende gløtt.Meget ledig og vital skuespillerkunst her, i nær alle roller. John Singelton har en tilsynelatende enkel og nesten sleivete form, men ser du nøye på hans regigrep, forstår du at alt er bevisst, forberedt, nøye gjennomtenkt. Og formen hans kler det miljøet han skildrer.Men: «Baby Boy» føles å ha et atskillig mindre format enn Singletons «Boyz N the Hood». Den loddet dypere og provoserte sterkere. Kanskje var den enklere, til gjengjeld føltes den å ha mer kraft enn «Baby Boy».Men for all del: «Baby Boy» er avgjort interessant, den fengsler. Å ja.Regi, manus

og produksjon:

John Singelton.

Skuespillere: Tyrese Gibson. Omar Gooding. Snoop «Doggy» Dogg. Ving Rhames.