OSLO: — Jeg skulle gjerne tatt meg et par uker fri nå, sier Thomas Robsahm (35). Han er sliten, men svært fornøyd med mange gode kritikker for filmen S.O.S. Han har også klart å skape mye blest om seg selv og filmen sin, og fikk god hjelp av kjæresten og samboer Margreth Olin da hun fikk Amandaprisen for «Dei mjuke hendene». Da var hun og Thomas lenket sammen med håndjern på scenen, slik hovedpersonen i S.O.S var lenket til sengen.- Vi måtte gjøre noe. Tidligere har Amandashowet pleid å nevne nye norske filmer, men i år reklamerte de for en masse musicals og ikke de nye filmene. Da måtte vi sørg for det på egenhånd.-Er det fordi filmen din handler om seng og sex at du har fått så mye oppmerksomhet?- Om sengegreiene er det som får mest oppmerksomhet, vet jeg ikke. Enhver film må lanseres på sin måte. Men det er klart at sex selger det meste for tiden, sier Robsahm. Han mener at filmene «Myggen», om fotballspilleren Erik Mykland og «Svarte Pantere» om dyrevern, begge fikk mer oppmerksomhet enn S.O.S.Kjærligheten

— Du lager filmer om det du er opptatt av. For tiden er du opptatt av kjærligheten, både i filmen din og i privatlivet ditt. Det er ikke ofte menn går så åpent ut.- Vi skulle kanskje gjøre det oftere. Vi lever i en ekstremt individualistisk tid, hvor det å gå inn i et kjærlighetsforhold nesten føles som om du mister all din personlige frihet. Samtidig søker vi parforhold, noen å være sammen med hele tiden. Dessuten tror jeg at hvis man er i stand til å elske ett menneske, er man i stand til å elske flere også, og da kan det være godt for hele samfunnet.- Skal du lage flere filmer om kjærlighet?- Ja, den nye filmen «Sjokolade» handler også om kjærlighet. Da er det en kvinne som er hovedpersonen. Det er en helt annen historie, men den har en lignende tematikk.- Hvor langt er du kommet med den filmen?- Jeg er halvferdig med manus. Det handler om en jente på rundt 20 år som har for mange menn. Så hun må velge. Det er interesse for filmen både i New York, Italia og her hjemme, men jeg er ennå ikke garantert finansiering. Men i og med at det også skal bli en billig film, akkurat som S.O.S., så tror jeg nok at jeg skal få laget den.Mange planer

— S.O.S. kostet syv millioner, halvparten av hva en vanlig norsk film koster. Hvordan klarer du å gjøre det så mye billigere enn andre?- God planlegging. Alle faser går ganske fort. «Sjokolade» skal også gå fort, med håndholdt kamera og lite lyssetting.- Du bruker den danske «dogme»-ideen, utviklet av Lars von Trier?- Ja, fordi det handler om å få fokus over på historien og menneskene i filmen, ikke hele tiden på det tekniske. Det tekniske har en tendens til å ta helt overhånd.- Du har andre filmplaner også?- Ja, jeg skal være produsent for en ny film av Margreth Olin, og en ny Tv-serie for NRK med Erlend Loe som en av manusforfatterne, og en nye spillefilm for Unni Straume. Vokst opp med film

Thomas Robsahm har nok å gjøre i mange år fremover. Han er nærmest vokst opp med film, med både mor og far som kjente filmpersonligheter. Faren var den italienske skuespilleren Ugo Tognazzi, moren Margrete Robsahm har vært både skuespiller og filmregissør. Thomas vokste opp på Hisøy og i Arendal, og hadde sin første filmrolle som åtteåring. Etter flere barneroller ble han nysgjerrig på hva som foregikk bak kamera, og som 17-åring begynte han som filmarbeider og laget sin første film i 1986.- Jeg har laget mye film, men det har gått for lang tid mellom spillefilmene, sier Thomas . Det er syv år siden jeg laget spillefilmen «Svarte Pantere». Jeg synes det er synd at norsk filmmiljø ikke hjelper frem nye regitalenter. Jeg har måttet gjøre ting veldig mye selv. Til gjengjeld har jeg hatt stor frihet, sier Thomas Robsahm.