— Det er fantastisk å se at det er en ny glød og energi her i byen, hvor scenekunst blir prioritert og utviklet. Samtidig kunne det ikke passet bedre å få tilgang til dette lokalet, forteller Julie Rasmussen, som også er en av initiativtakerne bak Ravnedans.

Fram til 7. mai skal kollektivet, som ble opprettet før jul, utvikle koreografiene «DragSug» og «Thinking Of...» som skal spilles i Kilden 13. og 14. mai. De bruker biscenen i gamle Kristiansand teater som øvingslokale.

Ravnedans

Tone Martine Kittelsen, Julie Rasmussen, Maren Fidje Bjørneseth, Kenneth Flak og Külli Roosna fra Kollektiv K. Irene Theisen og hadde ikke anledning til å møte opp når bildet ble tatt. Foto: Kristian Hole

Kollektivet består av fraflyttede kristiansandere, og flere av medlemmene har tilknytning Ravnedans. Under dette prosjektet får de hjelp fra Külli Roosna fra Estland, som har jobbet tett med kristiansanderen Kenneth Flak de siste årene. Det er disse to som står for koreografien og lydsporet på "DragSug".— Stykket tematiserer spørsmålene: hvem bestemmer over oss, og hvordan kan vi ta kontroll over en situasjon? Et scenario i stykket er inspirert av en situasjon hvor jeg mistet kroppskontrollen når jeg svømte, og automatikken i kroppen sviktet, sier Roosna.

Kenneth Flak synkroniserer lydsporet til stykket "DragSug", hvor danserne har bevegelsessensorer på armer og ben, som trigger lydeffekter. Foto: Kristian Hole

Dansebevegelsene i stykket er akkompagnert av en rekke lydspor og ambience-lyder, samt en robotisk stemme som forandrer seg hver gang den blir avspilt.— Danserne har bevegelsessensorer på armer og ben, som sender signaler til et dataprogram som inneholder lydfiler. På denne måten trigger bevegelsene lyd på en spesiell måte, som aldri blir helt den samme. Selv om stykket er bearbeidet, vil det alltid være et lite element av improvisasjon og forandring, forteller Flak.

Samarbeid

Julie Rasmussen, Külli Roosna, Tone Martine Kittelsen og Maren Fidje Bjørneseth øver til stykket "DragSug". Øvelsene til stykket "Thinking Of..." vil starte når den Oslo-baserte koreografen Stian Danielsen kommer til Kristiansand om noen uker. Foto: Kristian Hole

Men å sette opp to dansestykker på Kilden er ikke lett for et nyetablert ensemble. Heldigvis har de gode støttespillere på laget.— Agder Teater samproduserer stykkene, så vi er utrolig glade for støtten fra teatersjef Birgit Amalie Nilssen og alle midlene fra kommunen som vi har fått til å utvikle dette prosjektet. Målet er å fylle multisalen i Kilden, forteller Flak.

Maren Fidje Bjørneseth håper ensemblet vil vokse, og bidra til å styrke byens scenekunst-miljø:

— Vi håper at Kollektiv K vil bidra til å skape flere jobbmuligheter i byen når det kommer til scenekunst. Vi er alltid åpen for å inkludere folk, og se hvordan kollektivet vil utvikle seg.

Nostalgisk bygg

Gamle Kristiansand teater eies nå av Kristiansand Næringsselskap AS, og anvendes av blant andre Scenekunst Sør og fakultet for kunstfag på UiA. Foto: Kristian Hole

Kollektivet er de første som leier biscenen i lokalet via Scenekunst Sør, som igjen leier av Kristiansand Næringsselskap AS.— Dette er et utrolig bra lokale for å utvikle scenekunst fremover. Vi har jo mange gode minner fra barndommen fra dette bygget. Vi øvde mye her sammen med Sharons Dansestudio og Kristiansand barne- og ungdomsteater, så det er herlig å være tilbake og bo noen måneder hjemme, forteller Rasmussen.

— Hva annet kan biscenen brukes til fremover, etter dette prosjektet?

— Det hadde vært stort om Ravnedans kunne flyttet inn her i sommer og brukt den, og hatt sentrumsbasen her, sier Rasmussen.