Bente Sætrang stiller ut flere tekstilarbeider. Foto: EVA MYKLEBUST
"Kjartan som Madonna" av Kjartan Slettemark Foto: EVA MYKLEBUST
Leonard Rickhard er viet et helt rom i Bomuldsfabriken. Det var også han som tok initiativ til utstillingen i 1996. Foto: EVA MYKLEBUST
Verk av Espen Dietrichson. Foto: EVA MYKLEBUST
Tegning av Hanne Lydia Opøien Figenschou Foto: EVA MYKLEBUST

— Det er nødvendig med en utskiftning. Vi har ikke en så stor samling at vi kan skifte såpass ofte at det blir spennende for folk over tid, forteller Harald Solberg, direktør for Bomuldsfabriken Kunsthall, til Fædrelandsvennen.

Lørdag inviterer kunsthallen til nyåpning av kunstsamlingen i 2. etasje. Den var det Leonard Rickhard som tok initiativ til å få laget for 20 år siden. Han fikk med seg 35 kunstnere som lånte ut verk, og Nyba Ottersland donerte en million kroner slik at lokalene skulle innredes. I tillegg donerte hun også en rekke kunstverk.

Forandring fryder

Men i 2013 følte Harald Solberg at det var tide med en liten forandring.

— Alt som var innlånt ble levert tilbake til kunstnerne, og vi inviterte fem kunstnere som vi presenterte. Det samme konseptet har vi nå. 22 kunstnere er representert, men fem av dem har fått en utvidet plass i starten av utstillingen.

Leonard Rickhard er viet et helt rom i Bomuldsfabriken. Det var også han som tok initiativ til utstillingen i 1996. Foto: EVA MYKLEBUST

Leonard Rickhard har selvfølgelig fått et eget rom.

— Det er så mange som kommer for å se hans verk siden han kommer fra Arendal og er såpass kjent som han er, sier Harald Solberg.

En palett av kunstnere

Mette Stausland og Robert Woods utstilling i Kristiansand Kunsthall gjorde veldig inntrykk på Solberg. Derfor inviterte han dem til å stille ut i et eget rom. Flere av verkene som var utstilt i Kristiansand før jul stilles nå ut i Bomuldsfabriken.

I tillegg er Hanne Lydia Figenschous naturalistiske tegninger og Bente Sætrangs tekstilarbeider viet egne rom. Andre kunstnere som er representert er blant andre Espen Dietrichson, Vanessa Baird, Raymond Mosken, Katinka Goldberg og Marit Tingleff, i tillegg til utvalgte verk fra Bomuldsfabrikens egen samling.

Tegning av Hanne Lydia Opøien Figenschou Foto: EVA MYKLEBUST

Harald Solberg har prøvd å finne en rød tråd i utstillingen, og har sett på både form, farge og uttrykk. Men noen videre spesifiseringen av denne røde tråden er ikke så lett å komme med akkurat nå.

— Å lage en utstilling er en kreativ prosess, der paletten består av andre kunstnere, forteller han.

- Eksepsjonelt god jobb

Leonard Rickhard skal selv åpne utstillingen på lørdag. Han kan fortelle at han møtte stor begeistring da han tok kontakt med kunstnervennene sine for 20 år siden.

Leonard Rickhard skal holde tale når den nye utstillingen åpnes. Foto: Kjartan Bjelland

Og det var med stor takknemmelighet vi tok i mot disse verkene til samlingen, sier han.

Rickhard er fornøyd med den nye ordningen der deler av utstillingen byttes ut hvert tredje år.

— Det er litt færre kunstnere, men så får også noen av dem viet mer plass.

Kunstneren var sterkt involvert i oppstarten av Bomuldsfabriken.

— Det var veldig positivt helt fra starten av, og det politiske miljøet slo ring rundt Bomuldsfabriken og den profesjonaliteten vi ønsket. Harald Solberg kom i 1997, og har gjort en usedvanlig god jobb, og han har drevet Bomuldsfabriken med en faglig fasthet. Han har gjort en eksepsjonelt god jobb. Den dagen han kaster inn håndkleet får vi et problem, men det får vi ta når den dag kommer, sier Leonard Rickhard.