— Alex var en viktig person i kulturlivet. Han hadde alltid friske uttalelser, som skapte viktige debatter rundt kultur. Han var en dedikert person, og betydde mye for teatermiljøet. Jeg vet at han levde og åndet for teater, så dette er et utrolig trist tap for byen, sier tidligere ordfører i Kristiansand, Bjørg Wallevik.
Tidligere sjef på Agder Teater i perioden 1995-2003, Gunnar Grimstad, minnes Scherpf som en som så potensialet i amatørskuespillere, og bidro til å løfte karrieren til flere.
— Alex fant frø i skuespillerbransjen på Sørlandet, og bidro til å løfte karrieren deres. Et eksempel på det er samtlige skuespillere i oppsetningen «Erobring av Sydpolen», som han regisserte i 1990. Jeg minnes han som et fargerikt menneske, med sterke meninger, samtidig raus og ydmyk, sier Grimstad.Scherpf overtok som teatersjef i 2005, og hadde stillingen til 2008. ## Utfordret tradisjonelle teaternormer
Kristiansandsforfatteren Pål Gitmark Eriksen, verdsatte Scherpf fordi han brøt med tradisjonelle tankeganger om hvordan teaterstykker på Sørlandet skulle være.
— Han bidro til å røre litt i teaterpublikummet, og utfordre de ved å skape nye innfallsvinkler til hvordan teaterkunst kunne være. Samtidig minnes jeg han som en som var på bakkeplanet, og som også brydde seg om de minste i kulturmiljøet, selv om han hadde viktige stillinger, sier Eriksen.Skuespiller og dukketeater-ildsjel, Giert Werring, fikk jobbet med Scherpf ved flere anledninger.
— Alle jeg har snakket med i teatermiljøet i Kristiansand, har kun varme ord å si om Alex Scherpf. Vi verdsatte han stort, både som menneske, og som regissør. Det var en fabelaktig opplevelse å jobbe med han. Selv om han var min regissør, så ga han meg kunstneriske friheter og var et utrolig behagelig menneske å jobbe med.
Løftet amatørskuespillere
Fædrelandsvennens teateranmelder, Emil Otto Syvertsen, ser på regissøren som en ildsjel som forente amatørskuespillere, og profesjonelle.
— Først og fremst så var Scherpf utrolig flink til å forene profesjonelle og amatører i teatermiljøet i byen. På den tiden Kristiansand Amatørteater var oppegående, var det han som gjorde den største innsatsen. Senere dro han ut i Norge og ble blant annet sjef for det Samiske Teater. Og han klarte å sette de på kartet også. Helt til hans siste tid har han vært betydningsfull og trukket i tråder i teatermiljøet i Kristiansand, og utover Norge, sier Syvertsen.