Her utmyntet slik: Philip Emmenthal, styrtrik forretningsmann, bosatt i Genève, blir eier av en serie pachinkosalonger i Japan. Hans sønn Storey går med på å drive dem. Han finner seg til rette med japansk væremåte og japansk tankegang. Philip Emmenhtals kone dør, og Emmenthal glir inn i en periode av klagende tungsinn. For å bøte på dette, prøver sønnen å introdusere ham for nye kvinner, nye måter å utøve seksualitet på. Og han introduserer ham for Fellini-filmer. Og akkurat det er et gildt sukkertøy for oss filmfrelste. Det blir blant annet spurt: "Er ikke filmer egentlig bare artikuleringer av regissørens lengsler?" Det undres og spekuleres omkring Fellinis filmkvinner. Og det konkluderes: "Egentlig var han en gammel, italiensk hallik." Men dypest sett er vel Greenaways film en hyllest til den gamle italienske filmmester. Vel. Mr. Emmenthal innreder en bordell i sitt gamle familieslott i Sveits. En bordell for seg selv og sin sønn alene. De innreder huset med åtte kvinner og en person som kanskje er transvestitt, kanskje en forkrøplet kropp. De andre åtte er en broket bukett kvinner, som til sammen er en bred vifte av kynisme, grådighet, egoisme, lekelyst. Eventyrersker og trygghetsnarkomane. Gale og hellige. Det hele er en form for viltvoksende hage av kynisme, barnsligheter, intellektuelle utfall og innfall, og ren lyst. Greenaways regi er ekstravagant og raffinert lekelysten, iblant er bildene og billedrekkene hans poetiske malerier, en merker hans fortid som maler. Skuespilleriet føles som om hver og en er et instrument i et symfoniorkester, det er det samlede hele som er viktigst, ikke enkeltprestasjonen. Konklusjon? Ifølge filmen føles det dit hen: Det å spille ut sine seksuelle fantasier, etterlater en forvirret og nedslitt. Det eneste som da gjenstår, er døden. Ifølge Peter Greenaway, altså. Men å se ham billedsette sitt syn, sin påstand, er et stykke sofistikert underholdning. Oh yes! 8 1/2 KVINNE

ENGLAND 1999

Regi og manus: Peter Greenaway

Produsent: Kees Kasander

Skuespillere: John Standing. Matthew Delamere. Vivian Wu. Shizuka Inoh. Barbara Sarafian. Kirina Mano. Toni Collette. Amanda Plummer.