Gisle Kverndokk er en av landets mest produktive operakomponister. Her er han etter premieren lørdag. Foto: Torgeir Eikeland

— Det var litt synd at vi ikke klarte å fylle opp hele salen. Jeg har fylt operaen i Bjørvika med to operaer før, sier Gisle Kverndokk. Han er kanskje Norges mest produktive komponist innen den noe smale sjangeren «Norsk opera», og han var komponisten da Kilden lørdag for første gang hadde urpremiere på et nyskrevet norsk operastykke.

Forestillingen kan ikke kalles en publikumssuksess ettersom bare en av de to planlagte forestillingene ble gjennomført. Urpremieren lørdag gikk som planlagt, mens søndagens forestilling utgikk på grunn av dårlig forhåndssalg.

Lørdag var 140 av Multisalens 220 tilgjengelige stoler fylt da «Påske» ble vist for aller første gang med noen av landets fremste solister i rollene.

Satt opp utenlands

— Det var tross alt et svært kompetent publikum med mange kjente fjes fra musikklivet. Det skjer veldig mye på Kilden nå. «Les Miserables» spiller jo for fulle hus, sier Kverndokk.

Tross noe dårlig interesse fra publikum, var Kverndokk svært tilfreds med gjennomføringen på operaen han har arbeidet med i fem år. Dette i samarbeid med Aksel-Otto Bull. Kverndokk har tidligere hatt suksess med operaer som «Den fjerde nattevakt» og «Jorden rundt på åtti dager», og han har fått flere stykker spilt i land som Tyskland og Finland.

Den kommende uka skal «Påske» settes opp i Sandnes, Bergen, Trondheim og Oslo. I Bergen lå forhåndssalget fredag på 45 av 90 billetter, i Trondheim på drøyt 100 av 300. ## Subsidiert

— Denne turneen koster 5 millioner kroner, og dersom mellom 100 og 200 mennesker ser hver forestilling betyr det at hver billett er sponset med mellom 5.000 og 10.000 statlige kroner. Det må vel bety at dette er ett av landets tyngst subsidierte kulturuttrykk?

— Hehe. Det er fint at dette blir gjort slik at det blir mulig å spille ikke bare det mest kommersielle. Vi må huske at for eksempel «Les Miserables» heller ikke var noen umiddelbar suksess da den ble satt opp første gang i Paris. Det var først senere den ble en megasuksess i London, sier Kverndokk.

Kanskje Tyskland

— Hva skjer med «Påske» etter denne turneen?

— Ikke noe foreløpig. Men jeg vet at det kommer agenter fra Tyskland for å se oppsetningen i Oslo neste helg. Man har tidligere vist seg begeistret for tonespråket mitt i Tyskland. Sverige kan også være aktuelt, siden den er basert på et stykke av Strindberg, sier Kverndokk.

— Det er viktig for oss å være med på å skape ny kunst. Noen synes kanskje det er sært, men jeg synes ikke det, sier operasjef Frøydis Emilie Lind i Opera Sør.

Av de 5 millioner kronene «Påske» koster, kommer 4,6 millioner fra kulturdepartementet gjennom det landsdekkende AdOpera-nettverket. Det er Opera Sør som står for produksjonen av turneen.

— Den musikken som er populær i dag har også vært ny en gang, og dette viser spennet vi faktisk har i Kildens repertoar, sier Lind. Hun peker på at Kilden i vinter har vært kritisert for å være fantasiløs og lite nyskapende i programmeringen, blant annet i forbindelse med at Pink Floyd-coverbandet Puls er hovedsatsingen i Fjæreheia til sommeren.