KRISTIANSAND: — Vi sendte ut forespørselen alt for sent, innrømmer Kirsten Bonnén Rask, daglig leder ved Sørnorsk filmsenter.

Fædrelandsvennen fortalte tirsdag om produsent Mary K. Olsen, som ønsket å bruke sitt kontaktnett til å fronte sørlandske filmer på store filmfestivaler i Asia. Sammen med Bonnén Rask sendte hun i sommer ut en forespørsel til filmskapere om dét kunne være interessant å bli med å jobbe videre med.

— Jeg er nesten glad for at det ikke var mer respons. Vi må sørge for at det vi sender ut har høy kvalitet, sier Bonnén Rask, som er enig med Olsen i at det ikke er lett å engasjere filmskapere på Sørlandet.- Den dårlige responsen kan også være fordi folk tror det er for godt til å være sant, sier den danske senterlederen.

Bonnén Rask håper flere i filmmiljøet ser hvilke muligheter det kan ligge i å få innpass på store filmfestivaler i Asia.

— Det er en gave at vi har fått en slik mulighet. Vi var for sent ute i år, men jeg har tro på at vi skal få til et program til neste års festivaler, sier Bonnén Rask.

- Mange opplever utvikling

Kristian Mosvold Foto: Kjetil Samuelsen

Filmprodusent Kristian Mosvold har allerede et samarbeid med internasjonale aktører, deriblant er han produsent for de neste prosjektene til Christine Cynn, co-regissør for multiprisvinnende "The Act of Killing". På disse prosjektene har han mottatt støtte fra Nordisk Kulturfond og NFI.— Det er mange som opplever stor utvikling for tiden, og det er bra at vi kan inspirere hverandre. Noen ganger passer det å samarbeide, men andre ganger er det fint å jobbe mer selvstendig, sier Mosvold, som har vært i kontakt med Olsen.

— Det er fantastisk at vi har fått en produsent som Mary K. til regionen, med hennes bakgrunn fra markedet i Korea. Det er en stor fordel for regionen å få inn slike personer, sier han.

- Interessant

INTERESSERT: - Dette er interessant både i forhold til prosjekter som har blitt gjort, men også for å finansiere nye prosjekter, sier Frode Vestad, og legger til at Korean Broadcasting System har lyst til å lage egne ting fra Europa og Skandinavia. Foto: Kjetil Samuelsen

Frode Vestad i Dokufilm har vist dokumentarer på både tv og kino, og filmskaperen ser på muligheten til å få innpass på det asiatiske markedet som interessant.

— Dilemmaet som produsent er at du i beste fall kan få en distribusjonsrett eller visningsrett på tv, og det er ikke nok til å finansiere prosjektet. Ifølge Mary K. er det stor interesse for film og dokumentarer fra Europa, så da er det interessant for Dokufilm, helt klart, sier Vestad, som tror flere av hans tidligere produksjoner kan være interessante.

— Jeg vil prøve å få ut de dokumentarene jeg har hatt på tv, som "Dømt til å leve" og "Russerfangene", sier han.

Ønsker samarbeid

Stine Blichfeldt Foto: Kjetil Samuelsen

Stine Blichfeldt i De Jentene Der Filmproduksjon er også positiv til å bidra inn mot en skandinavisk seksjon på festivaler i Asia. Sammen med kollega Marte Blyseth Pedersen skal de prøve å få til et samarbeid med Olsen.— Det er et gedigent marked der borte, og det er snakk om mye penger. Vi skal jobbe med Mary K. fremover, for å finne ut hva som kan være interessant, sier Blichfeldt, som synes det er trist at ikke flere i bransjen har meldt sin interesse.

Håper å reise neste år

GLOBALT: - Jeg tror "Med rett til å kapre" har en historie med et globalt nedslagsfelt. Samtidig har jeg nå markedet i Asia i bakhodet når jeg jobber med prosjekter jeg har i utvikling, sier regissør Kristian Landmark. Foto: Tore André Baardsen

Kristian Landmark er også en av dem som ser muligheter for nye markeder. Regissøren lager film for at folk flest skal få sett dem, og i Asia er publikumstallene på et annet nivå enn i Norge.

— Jeg håper allerede neste år å reise til Asia for å representere noen av mine filmer, sier Landmark, som nevner "Nedbemanning" som spesielt interessant.

— Men det er synd for Mary K., som gjør en innsats for å få filmer ut, at ikke flere har respondert, avslutter regissøren.