MOLDE: Retriever har gjennomgått alle redaksjonelle kilder i perioden 20. mai til 20. juli. Hovefestivalen var registrert med 1.243 medieoppslag. Moldejazz sto da med 863 medieoppslag.
Men mens Hovefestivalen var ferdig, var Moldejazz akkurat påbegynt.
– Denne sammenligningen blir ikke helt presis før sommeren er over, for tallene bærer preg av at festivalene som er avsluttet har fått mer omtale, sier analysesjef i Retriever, Kristina Nilsen, til NTB.
Alle typer aviser, så vel nett som pair, magasiner, tidsskrifter samt utvalgte etermedier som TV 2, NRK og P4 er med i grunnlaget for Retrievers tall.
Nilsen sier at det er store forskjeller på omtaler lokalt. Slottsfjellfestivalen er for eksempel omtalt i over 100 oppslag i Tønsbergs Blad de siste to månedene, mens andre festivaler bare er omtalt i få oppslag i sine lokale medier.
Topp 10-listen ser slik ut:
Hovefestivalen 1.243 medieoppslag
Moldejazz 863 medieoppslag
Øyafestivalen 648 medieoppslag
Slottsfjellfestivalen 616 medieoppslag
Norwegian Wood 576 medieoppslag
Countryfestivalen i Seljord 399 medieoppslag
Risør kammermusikkfestival 323 medieoppslag
Rootsfestivalen 319 medieoppslag
Oslo Live 314 medieoppslag
Bergenfest 301 medieoppslag