MOLDE: Retriever har gjennomgått alle redaksjonelle kilder i perioden 20. mai til 20. juli. Hovefestivalen var registrert med 1.243 medieoppslag. Moldejazz sto da med 863 medieoppslag.

Men mens Hovefestivalen var ferdig, var Moldejazz akkurat påbegynt.

– Denne sammenligningen blir ikke helt presis før sommeren er over, for tallene bærer preg av at festivalene som er avsluttet har fått mer omtale, sier analysesjef i Retriever, Kristina Nilsen, til NTB.

Alle typer aviser, så vel nett som pair, magasiner, tidsskrifter samt utvalgte etermedier som TV 2, NRK og P4 er med i grunnlaget for Retrievers tall.

Nilsen sier at det er store forskjeller på omtaler lokalt. Slottsfjellfestivalen er for eksempel omtalt i over 100 oppslag i Tønsbergs Blad de siste to månedene, mens andre festivaler bare er omtalt i få oppslag i sine lokale medier.

Topp 10-listen ser slik ut:

  • Hovefestivalen 1.243 medieoppslag

  • Moldejazz 863 medieoppslag

  • Øyafestivalen 648 medieoppslag

  • Slottsfjellfestivalen 616 medieoppslag

  • Norwegian Wood 576 medieoppslag

  • Countryfestivalen i Seljord 399 medieoppslag

  • Risør kammermusikkfestival 323 medieoppslag

  • Rootsfestivalen 319 medieoppslag

  • Oslo Live 314 medieoppslag

  • Bergenfest 301 medieoppslag