NYE MULIGHETER: - Nå har vi mulighet til å utvikle stoffer til Veronicas design. Det ligger spennende muligheter her, og våre stoffer blir brukt enten i denne kolleksjonen, eller neste års kolleksjon, sier Skeie. Foto: Tore Andr Baardsen
NY PLATTFORM: Stina Skeie og Mandal Veveri satser på klesdesign. Foto: Tore Andr Baardsen

MANDAL: — Her i Mandal er det fremdeles folk som ikke har hørt om oss. Nå får vi vist oss mer fram, sier Stina Skeie, eier av Mandal Veveri.

Maskinene går for fullt. Mekanikken tikker. Og mange, mange meter med ull rulles ut.

Den tradisjonsrike bedriften startet i 1918, og har rukket å bli en av Norges største produsenter av bunadstoff. Nå jobber de med en av Skandinavias største klesdesignere, kristiansanderen Veronica B. Vallenes.

FRA BUNAD TIL MOTE: - Vi får nye bein å stå på, og møter andre kundegrupper. Du vet hva de sier? Alt salg er bra salg, sier Stina Skeie om samarbeidet med klesdesigner Veronica B. Vallenes. Foto: Tore Andr Baardsen

— Suksessen vår med bunadpledd har åpnet dører når det gjelder interiørdesign. På samme måte vil Veronica være en døråpner inn til motedesign. Vi får en mulighet til å utvikle oss, og bli med på nye kolleksjoner, sier Skeie.

Suksess i utlandet

Bunadspleddene ble lansert under London Design Festival i høst. De første i serien er basert på bunadsmotiver fra regionene Setesdal, Nordland, Fusa, Vest-Telemark og Sunnmøre, og har blitt en suksess.

— Vi begynte å levere dem i november. Nå skriver bloggere i hele verden om dem. På én dag fikk vi e-poster fra Warszawa, Paris, London, USA, som lurte på hvor de kunne kjøpe teppet. Det er jo helt utrolig, sier Skeie.

Hun forteller at de prøver å utnytte blesten.

— Vi har hatt fokus på det, og pleddet har vist seg å bli en kjempesuksess. Det har vært spennende. Om man googler "bunadspledd" får man over 100.000 treff. Det er uvanlig for oss som er i bunadsbransjen. Der tar det vanligvis mange år for å etablere noe nytt, forteller hun.

Fra bunad til klesdesign

Nå vil de satse mer på klesdesign.

DESIGNER: Veronica B. Vallenes.

— Det å kunne vise våre stoffer i andre sammenhenger, er veldig positivt for oss. Folk tror at Veronica er et motehus, men hun har vært alene i studioet. Det er utrolig hva hun har fått til. Nå kan hun bruke våre kunnskaper her på huset, og all logistikken blir gjort her hos oss, sier Skeie.Samtidig er de klar over at motebildet endrer seg raskt.

— Vi er eksperter på ull, og nå har vi mulighet til å utvikle stoffer til Veronicas design. Det ligger spennende muligheter her, og våre stoffer blir brukt enten i denne kolleksjonen, eller neste års kolleksjon, sier Skeie.

De skal selvsagt fortsette med det tradisjonsrike bunadsarbeidet. Men hun håper at Veronica B. Vallenes designsuksess også kan smitte over på veveriet.

— Merkevaren til Veronica selger bra, og jeg tror at dette vil være økonomisk gunstig for oss. Vi får nye bein å stå på, og møter andre kundegrupper. Du vet hva de sier? Alt salg er bra salg, sier Skeie.