KRISTIANSAND /MANDAL: — Det er fantastisk. Strålende nyheter! Vi er akkurat i startgropa til å spille inn ny plate, så dette er en flott anledning til å sparke det i gang, sier Kjetil Sjølingstad i mandalsbandet The Violent Years.

Bandet hans har i dag stukket av med prisen "årets markedsførere", som deles ut i forbindelse med det sørlandske bransjetreffet Sørveiv. Det er Sanden studio i Kristiansand som leverer premien, som består av innspilling, miksing og mastering av trespors ep.

Stolte

The Violent Years utmerket seg ifølge Sørveiv-leder Kjetil Nordhus med måten de markedsførte seg selv på inn mot arrangementet.

— Bandet promoterte konserten sin i de største mediene både nasjonalt, regionalt og lokalt, og var blant annet studiogjester hos NRK P3s musikkguru Harald Are Lund og på NRK Sørlandets Sørlandsscenen. I tillegg nådde de gjennom med større saker både i regionavisen Fædrelandsvennen og deres egen lokalavis Lindesnes Avis. Promoteringen nådde tydeligvis frem også, for Rederiet var fylt til randen da bandet gikk på scenen sent lørdag kveld, sier Nordhus.

The Violent Years ga tidligere i vinter ut debutplata "Trying to Get Over", som blant annet fikk en femmer i Fædrelandsvennen. Den utgivelsen ga åpenbart bandet litt drahjelp.

— Vi var ute i en del kanaler, fordi vi var veldig stolte over å få spille på Sørveiv. Og vi hadde jo håpet at vi hadde en sjanse på denne prisen, sier Sjølingstad.

Motivasjon

Nordhus sier han hadde forventet at sprell i sosiale medier kom til å bli avgjørende, men til slutt var det markedsføring av tradisjonelt merke som gjorde utslaget. Prosjektlederen ønsker også å dele ut denne prisen under Sørveiv i årene fremover.

— Vi tror det vil være en god motivasjon til å gjøre litt ekstra ut av sin opptreden, og litt av poenget er også at artistene skal kunne lære av hverandre. Juryen har også lyst til å nevne Gatebrigaden, som gjennom ukentlige videoer på Facebook skilte seg ut fra de fleste, sier Nordhus.