KRISTIANSAND: - Vi besluttet allerede i slutten av november å oppløse selskapet, og denne uka sender vi begjæringen om oppløsning til Brønnøysundregisteret. Vi har ingen gjeld ved oppløsning, sier styreleder Magne Aasheim Knudsen til Fædrelandsvennen.

Det var selskapet Toffenlive AS som 17. og 18. juli arrangerte det som skulle bli den første av flere festivaler på Kilden under navnet Supersonic Live. Her opptrådte artister som Ane Brun, Sivert Høyem, First Aid Kit, Kurt Vile og Sharon van Etten. Ideen var å satse på kredibel musikk av artister på vei opp og fram, sammen med litt etablerte størrelser.

Magne Aasheim Knutsen. Foto: Torstein en

Dessverre trakk ikke programmet på langt nær så mange publikummere som arrangørene håpet. Til sammen 4000 billetter ble lagt ut for salg, men anslagsvis bare 1400 ble solgt.I etterkant var tilbakemeldingene fra publikum og bransje gode, og Supersonic ble på sensommeren trukket fram som en av begrunnelsene for at Kristiansand nå blir sett på som «landets hippeste by». Men skryt betaler ingen regninger.

Sekssifret tap

- Jeg har ikke noe endelig tall på hvordan billettsalget gikk. Det må du spørre festivalsjef Toffen Gunnufsen om, sier Aasheim Knudsen. Sistnevnte var torsdag ettermiddag vanskelig å få tak i på telefon.

Aasheim Knudsen vil heller ikke oppgi noe endelig tall for hvor stort tap festivalen gikk med, men bekrefter at det var et solid sekssifret antall kroner.

- Tapet var nok til at aksjekapitalen gikk tapt for oss, og vi valgte å oppløse selskapet heller enn å drive for kreditors regning, sier styrelederen. Toffenlive AS er eid 50/50 av Toffen Gunnufsens selskap Toffen Music Solutions AS og Imperiet AS. I sistnevnte arrangørselskap er Magne Aasheim Knudsen også styreleder.

Problemer uansett

- Imperiet taper 150.000 kroner i aksjekapital på dette, men det klarer vi. Vi fortsetter som vanlig, sier styrelederen. Den første konserten Imperiet arrrangerer i år er Tønes 17. januar på Kick.

Det var i høst lenge uklart om det ville bli en ny Supersonic-festival, etter at festivalsjef Gunnufsen først hadde slått fast at han nok kom til å prøve igjen. Ett av momentene som har vært diskutert er om et annet avviklingstidspunkt kunne hjulpet.

- Vi kom fram til at det uansett ville blitt problemer med å avvikle festivalen dersom vi hadde solgt så mange billetter som vi håpet. Det ville blitt vanskelig å få publikum ut og inn fra de to salene vi brukte. I stedet ville vi måttet arrangere utendørs, men dette fikk vi aldri prøvd, sier Aasheim Knudsen.

-  Kjente ikke publikum sin besøkelsestid?

- Det vil jeg ikke si. Det var vi som ikke lyktes i å selge konseptet godt nok. Etter festivalen sa folk at dette hadde vært veldig kult, men det var det altså ikke så lett for oss å selge på forhånd, sier Aasheim Knudsen.

Kjetil Nordhus, leder for bransjeforeningen Sørf, er ikke overrasket:

- Det er synd å høre, men ikke så overraskende ut fra hvordan vi så at det gikk. Vi ønsker naturligvis alle slike initiativer velkommen. Vi hadde fire festivaler i sommer, og det virker som de som hadde en klart definert målgruppe lyktes best. Det gjelder Palmesus og Odderøya Live. Supersonic og Måkeskrik klarte seg ikke fullt så bra. Jeg tror ikke dette blir siste gang noen prøver å starte en ny festival i Kristiansand, sier Nordhus.

Styreleder Arne Bang i Punkt-festivalen reagerer slik:

- Det var kjipt å høre. Supersonic var et spennende tilskudd, og vi vet jo hva Toffen står for når det gjelder booking, sier Bang. Punkt som var den andre «hippe» festivalen på Kilden i året som gikk, har også slitt økonomisk i etterkant. Bang er imidlertid ikke skremt av festivalkollegaens skjebne, og tror på et forsatt liv for festivalen for eksperimentell musikk.

- Vi har vært i en litt annen situasjon enn Supersonic ettersom vi er godt innarbeidet fra før.