En ung handelsreisende våkner en dag og oppdager at han er blitt forvandlet til et insekt. Det er det smått bisarre utgangspunktet for Franz Kafkas novelle «Forvandlingen».

— Det er en fantastisk sterk historie, vakker og veldig trist, og boka er enestående, sier skuespiller Jørn-Bjørn Fuller-Gee. Han har mye å takke Kafka for - og ikke minst den engelske regissøren og dramatikeren Steven Berkoff, som har tilpasset historien til teater.

Forakt

Men, for å begynne på begynnelsen av Fuller-Gees egen historie:

— Jeg gikk i andre klasse på teaterskolen, og sto to dager før en premiere hvor jeg hadde hovedrollen da jeg fikk innkalling fra militærpolitiet. Jeg fikk lov til å spille forestillingene ferdig, men så var det rett inn i siviltjeneste. Da jeg kom tilbake begynte jeg i klassen under, og der var «gaven» at jeg skulle spille Gregor i «Forvandlingen», forteller Fuller-Gee, som studerte teater ved The Liverpool Institute for Performing Arts i England.

"Forvandlingen" av Franz Kafka.

Novellen ble utgitt for første gang i 1915, og handler om hovedpersonens kamp mot omverdenen — som håner og forakter den han har blitt etter «forvandlingen».

Fratatt friheten

Da Fuller-Gee skulle spille insektet i teaterstykket, valgte han å ta utgangspunkt i en skogtordivel - en stor, svart bille.

— Jeg måtte lete i insektverden og studere hvilket insekt som passet best - og så kopiere det fysisk. Og jeg måtte selvfølgelig jobbe med det mentale. Hva slags karakter er Gregor som menneske, hva er det han vil mest i livet og hva er det som hindrer ham fra å oppnå det, forteller Fuller-Gee.

— Gregor blir ofret av familien og får aldri oppleve de tingene vi tar for gitt, som venner, fritid og forelskelser. Jeg synes det er sterkt med mennesker som blir fratatt friheten og ikke får følge sine drømmer. «Forvandlingen» er en historie som det er klokt å bli minnet på. Godt å bli konfrontert med, sier han.

Døde ung

— Hvordan jobber man med et slikt prosjekt, hvor mye frihet har du som skuespiller?

— Det var ganske fritt, men jeg jobbet selvfølgelig tett med regissøren. Jeg hadde et manus hvor det sto at jeg skulle gå på alle fire eller henge opp-ned, men det var ganske fritt hvordan jeg ville gjøre det. Da er det bare å følge sine instinkter og bygge videre på dem, forteller han.

Franz Kafka Foto: NTB Scanpix

Kafka publiserte lite mens han levde, og døde av sykdom allerede som 40-åring i 1924. Han ble imidlertid berømt kort tid etter sin død, og «Forvandlingen» er blant arbeidene hans som har satt dypest spor — ikke minst hos Fuller-Gee.- Den ga meg en ny kunstnerisk retning. Jeg hadde lenge mest lyst til å jobbe med komedie, men etter «Forvandlingen» var det dette jeg ønsket å gjøre. Være fysisk og fortelle sterke historier som gir teateret en viktig funksjon i samfunnet, sier han.