KRISTIANSAND: — Quartfestivalen er i en spesielt gunstig posisjon i år, ettersom alle sponsoravtaler er utgått. Dette er et dokument som er rettet spesielt mot nye sponsorer, sier Eivind Ljøstad, administrerende direktør i Dale+Bang.

Pr-byrået tegnet tidligere i høst kontrakt med Quartfestivalen, og innbakt i denne er arbeid mot sponsorer.

Fædrelandsvennen har fått tilgang til sponsorprospektet som røper en rekke interessante punkter, blant annet en målsetting om å selge 48.000 billetter på fire dager.

  • Det håper vi på, men vi budsjetterer ikke med det. Denne målsettingen tar utgangspunkt i Quarts glansdager, sier festivalsjef Daniel Nordgård.

I år solgte Quartfestivalen i underkant av 30.000 billetter på fem dager.

Et underskudd på tolv millioner kroner ble resultatet.

Helårsdrift

Ifølge samme dokument legges det opp til helårsdrift. «Quartfestivalen kan dermed tilby events og arrangementsteknisk bistand året rundt til kunder og samarbeidspartnere. Det er også muligheter for å arrangere stadionkonsert og her ligger det dermed også mange muligheter for en bred og kontinuerlig partnerprofilering».

  • Dette kommer av et ønske fra min side om å ha administrasjonen i arbeid hele året. Skal jeg forsvare å ha opptil sju stillinger, må de ha noe å gjøre også, sier Nordgård. Han utelukker ikke at Quartfestivalen kan arrangere klubbkonserter i andre byer utenom festivalsesongen. Samtidig vil selve Quart-uken fortsette å være hovedplattformen.

Sjøcamping

«Deltakerne inviteres til chill out, kiting, windsurfing, sandvolleyball og nytt campingkonsept på sagnomsuste Roligheden,» heter det videre i et dokument som lokker med nonstop festivalopplevelser i fire dager.

  • Vi har en realistisk forventning om å få det til, men vi må se om det fungerer rent praktisk og teknisk å ha festivalcamping på Roligheden, sier Nordgård.

VIP-pakker

«Våre partnere skal få gode muligheter til å skape merverdi av sitt samarbeid med festivalen. Det innebærer blant annet nye VIP-tilbud, en kraftig forbedring av hospitality-opplegget og muligheter for skreddersydde løsninger tilpasset hver enkelt partners behov,» heter det i dokumentet.

  • Når det gjelder vip-områder har Quart hatt det i alle år. Noen har påpekt at vip-området har gått lenger og lenger vekk fra å være et vip-område i egentlig forstand, sier Nordgård.

Dokumentet informerer også om hvordan festivalpublikummets geografiske tilhørighet er satt sammen:

  • 35 prosent fra Østlandet

  • 35 prosent fra Vestlandet

  • 20 prosent fra Sørlandet

  • 10 prosent fra andre steder

«Publikummet kjennetegnes ellers av stor kjøpekraft, trendy og musikkinteresserte og de har også et eierskap i forhold til merkevaren Quart,» heter det i prospektet.