— Tidligere år har publikum nesten utelukkende kjøpt billetter i døren. Nå opplever vi at to tredjedeler av billettene allerede er revet vekk, sier en strålende fornøyd Arne Bang i Punkt.

Han erkjenner at nervene ved noen anledninger har vært tynnslitte i timene før konsertstart.

— Selvfølgelig, enhver arrangør blir shaky når publikum kun kjøper billetter i døra, samme dag, sier Arne Bang.

Magasin-ros.

Han tror den ferske utgivelsen av Punkt-magasinet skal ha mye av æren for at billettsalget har skutt fart. Gratismagasinet som er tilgjengelig på de fleste kafédisker i Kristiansand, ble ifølge Bang et praktverk.

— Jeg kan ikke få rost Alf Solbakken nok for den jobben han gjorde med å designe magasinet. Det ble fantastisk flott, sier Arne Bang.

Spesielt morsomt synes Bang det er at den unike musikkfestivalen også tiltrekker seg tradisjonelle publikummere fra det store utland - ikke bare nysgjerrige journalister.

— Vi vet nå at det kommer publikum fra både Skottland, Irland, Sverige, Tyskland og USA, og det forteller oss at vi er på rett vei i forhold til å bli internasjonalt anerkjent, mener Arne Bang.

Trolig er det de overstrømmende kritikkene Punkt har fått fra utenlandske medier de siste par årene - med BBC i spissen - som gjør at også publikum fra utlandet nå tar turen til Kristiansand.

I fjor rapporterte den britiske mediegiganten følgende til sine millioner av lyttere og nettlesere:

— Norway has done it again! My award for this years most innovative festival goes to Punkt!

Fortsatt best?

Men med økt interesse, skapes også forventninger, og akkurat som i fjor vil en rekke medier fra utlandet ta turen til Sørlandet for å sjekke om Punkt er i stand til å bekrefte og befeste sin posisjon som «verdens beste festival innen moderne improvisert musikk».

— Til sammen har vi 50 utenlandske mediefolk akkreditert til årets festival, røper Bang.

Jon Hassel, Nils Petter Molvær, Magne Furuholmen, Bugge Wesseltoft, Michiyo Yagi og Sidsel Endresen er bare noen av artistene som fra 29. august til 1. september skal utfordre publikum under årets festival.