— Vi er glade for at også andre er inne på vårt marked, slik får vi oppmerksomhet rundt de nisjene vi opererer i. Det sier administrerende direktør for Disney Channel i Skandinavia, Casper Bjørner.

— Det at NRK Super kom på markedet i Norge har gjort at flere barn og unge ser på TV, og det positive med det er at de i større grad enn tidligere ser på programmer som er beregnet på deres aldersgrupper, og mindre på action og vold, sier Bjørner.

Disney tilbyr tre kanaler: Disney Channel som er den bredeste, Disney Playhouse som er for de minste, og Disney Toon for de i mellomalderen (fem til ni år). Bjørner hevder likevel at det ikke nødvendigvis er de yngste barna man er ute etter:

— Det vi håper på, og det som er konseptet vårt, er at Disney Channel skal være en kanal som hele familien ser på sammen. Gjerne med besteforeldrene til stede også, for den saks skyld.

Helst ute i naturen

— Ingen voksne ønsker vel at barna deres skal sitte foran TV-skjermen i time etter time. Helst hadde vi selvfølgelig sett at de var uten i naturen og lekte hele tiden, men slik er det ikke. Barn ser på TV, og NRK har som ett definert oppdrag å levere gode programmer til barn og ungdom. Med NRK Super har vi fått et norsk ikke-kommersielt tilbud til dem som måtte ønske det, og det er klart at vi er glade for at norske barn i økende grad velger å se på vår kanal.

Det sier programredaktør Vibeke Fürst Haugen i NRK Super. NRK Super -NRKs barnekanal - ble etablert fordi de kommersielle kanalene «stjal» stadig flere av de yngste seerne, mens NRK fortsatte med å sende en halv time på hovedkanalen fra klokken 18.00 hver kveld.

— Jeg har ingenting imot at barn ser på Disney eller andre kanaler, men vårt anliggende er at vi skal ha et reelt norsk, ikke-kommersielt alternativ. Det skal være en nærhet og en relevans i det tilbudet vi serverer barna, og derfor er det hyggelig å se at dette er noe de unge seerne også vil, sier Vibeke Fürst Haugen.

Konkurrerer ikke mot NRK

Disney Channel begynte å sende i Norge i 2003, og de var meget små til å begynne med.

— Vi begynte med en distribusjonsavtale med Viasat, men etter hvert har vi fått distribusjonsavtaler med Canal Digital, kabelselskaper og Riks-TV, slik at vi nå kan bli sett av 75 prosent av alle husstander, sier Disney-direktør Bjørner.

Han vet utmerket godt at NRK har bortimot 100 prosents distribusjon, og at NRK gjennom lov er sikret å bli sendt til alle norske husstander.

— Derfor er det ikke NRK vi konkurrerer mot. Tvert om synes vi at det er bra at en stor kanal, som den store public service-kanalen i Norge, sørger for at det blir rettet et søkelys mot vår nisje. Vi skal først og fremst sørge for at våre konsumenter får det de skal ha fra oss, og vi tenker overhodet ikke på konkurranse i forhold til NRK, sier Casper Bjørner.

Liten fortjeneste

Bjørner ønsker ikke å si noe om kostnader og inntekter ved å drive Disney Channel i Norge/Skandinavia, men han er fullstendig åpen på at man isolert sett ikke tjener penger i Norge.

— Vi bruker tid og ressurser på å tilrettelegge programmene for Norge, men for øvrig er den skandinaviske enheten en del av den globale tenkningen. Vi lever av at Walt Disney Company produserer innholdet vårt. Nesten alt vi viser på våre TV-kanaler, det være seg serier, filmer, musikk, så er det produsert av Disney-konsernet med tanke på globalt bruk, sier Casper Bjørner.

Hva synes du om at TV-kanalene sikter seg inn mot de yngste? Diskuter saken her.

Foto: Arkiv
Foto: Arkiv