Det var etter Ingenting— og The September When-trommis, Stene Osmundsen, skrev en kommentar på bloggsiden sin at den frittalende Vestlandsfanden-vokalisten lot seg rive med i kampen mot det artistene mener er slett musikkjournalistikk.

Les bloggen og kommentaren her . (Aftenbladet.no er ikke ansvarlig for innholdet til eksterne nettsider)

I blogginnlegget «Rønning On Empty» kritiserer Osmundsen Dagbladet-anmelder Øyvind Rønning sin anmeldelse av Ingenting-albumet «Kjempegreier», som ble sluppet i august.

Cred og momentum

Tidligere denne måneden la Reidar Brendeland inn en kommentar hvor han ikke la noe i mellom om hva han mener om norske plateanmeldere, og avslutter innlegget slik: «PS: Nå har jeg nok valgt et dårlig tidspunkt for innlegget for vi skal snart ut med ny plate. he he».

– I den kommentaren til Stene var jeg bare en liten, forsiktig pusekatt. Alt det musikkanmeldere holder på med, faller for sin egen urimelighet. Når for eksempel Vestlandsfanden, Ingenting eller Vassendgutane gir ut ny plate, skriver anmelderne, nesten uten unntak, at de har hørt det samme før fra den kanten. Men om et amerikansk band innenfor en tilsvarende sjanger blir anmeldt, skriver de at bandet er tro mot sine røtter, sier Brendeland, og fortsetter:

– Anmeldere har en klar oppgave, men de må ikke være så feige, politisk korrekte og ryggpissende. Om et band slikker de opp etter ryggen, gjør de hva som helst. Anmeldere skriver alltid om cred og momentum, som bare er ord de har lært på nachspiel sammen med de populære bandene. Det er halvkorrupt hele greia.

– Vamp var Vestlandsfanden

Han mener det er altfor mange musikkanmeldere som ikke behersker jobben sin.

– Uten å nevne navn, er noen av musikkanmelderne de største toskene jeg har møtt. De tror de har så stor makt fordi de kan skrive om artistene, men så mangler de innsikt og forståelse. På slutten av 80-tallet, da Vestlandsfanden bestod av den originale Vamp-besetningen, fikk vi stort sett bare 3-ere med beskrivelsen «musikk for fulle bønder», men disse Vamp-medlemmene var absolutt ikke dårligere da, hevder vokalisten.

Nytt album tilpasset tiden

Vestlandsfanden 13. album, «Tipping og trygd» skal etter planen være i platehyllene 2. februar, og er ifølge Brendeland tilpasset den tiden vi lever i.

– Tipping og trygd er jo den eneste måten å overleve på i dag, humrer han, og legger til at platen innholder bare nye ting, deriblandt duetter med Claudia Scott og Vassendgutane.

Men hvilken karakter platen får på terningene bryr han seg lite om.

– Vestlandsfanden har som regel fått skikkelig dårlige anmeldelser, selv om tilbakemeldingene for de siste fem-seks platene stort sett var bra. Vi kunne sikkert solgt flere plater med bedre anmeldelser, men vi er egentlig godt fornøyde. Vi reiser rundt og får folk på konsertene – og det har vi gjort i snart 30 år.

– Respekterer kritikken

Stene Osmundsen, som sto bak kritikken av Øyvind Rønnings Ingenting-anmeldelse, mener bloggkonseptet gir en god mulighet til å svare anmelderne innenfor et uformelt forum.

– Dette innlegget var et skudd fra baugen og et varselskudd til anmelderne. Det er slutt på den tiden da anmeldelser kan stå uimotsagt, smiler han.

The September When-trommisen vil likevel ikke gå like langt som musikerkollega Brendeland i sin kritikk av musikkanmeldere.

– I dette tilfellet handlet det om en spesifikk anmeldelse. Jeg skal ikke si så fordelig mye om anmeldere på generell basis én uke før vi gir ut plate. Men jeg blir provosert når det kommer tydelig fram at anmelderne ikke har hørt på plata.

Dagbladets Rønning syns det er helt greit at musikerne kommenterer anmeldelsene hans, selv om han mener Osmundsens blogginnlegg ble vel drøyt og usaklig.

– Jeg hører alltid mange ganger på hver eneste plate, ellers kunne jeg ikke hatt denne jobben. Det har med respekt å gjøre for dem som har laget produktet, sier han, og legger til:

– Som anmelder stiller jeg meg til hogg, men det er noe jeg må tåle. Jeg er egentlig litt forundret over at jeg ikke har fått flere slike meldinger.

HVA MENER DU? Har musikkanmeldere for dårlig innsikt i det de skriver om? Og er det greit at musikerne bruker bloggene sine til å svare anmelderne på denne måten?