Denne produksjonen er imidlertid en animasjonsfilm, en bredt anlagt norsk/svensk tegnefilm på en time og 16 minutter. Regissør og manusforfatter er Vibeke Idsøe, hun som laget «Jakten på nyresteinen» og som skrev manuset til «Solan, Ludvig og Gurin med reverompa».Selv om filmens ulike prosesser ble styrt og kontrollert fra Oslo, ble det hele, etter hvert, et flerkulturelt kreativt arbeid. Underveis ble det iblant arbeidet samtidig med filmen i Oslo, København, Amsterdam, Riga, Bangkok, Taipei og Barcelona.Karlsson på taket er ingen Astrid Lindgren-helt, slik Pippi, Ronja eller Rasmus er det. Han bor på et hustak i Stockholm, er utstyrt med dobbel propell og kan dermed fly. Han er selvgod, skrytende, grådig, selvmedlidende og ikke så lite hensynsløs. Selv karakteriserer han seg som «vakker, gjennomklok og passe tykk mann i sin beste alder». Likevel blir han gutten Lillebrors beste venn. Lillebror heter egentlig Svante Svantesson. Familien, også hans skolekamerater, mener at Karlsson er et produkt av Lillebrors fantasi, fremmant av skuffelse over at han ikke får den hundevalpen han svært gjerne ønsker seg. Men Karlsson er like virkelig som de kakene han setter til livs. Og muntre løyer og tilspissede situasjoner oppstår da en hushjelp rykker inn i Lillebrors families leilighet samtidig som en onkel av Lillebror skal bo der i fjorten dagers tid, og samtidig som to tyver akter å bryte seg inn for å ta Karlsson til fange. Avisene har nemlig utlovet en klekkelig dusør på han, de tror han må være en UFO. «Karlsson på taket» er ikke de store dramatiske konfrontasjoners og/eller kollisjoners film. Det finnes ingen snikende uhygge i denne filmen, ingen virkelig nifshet, ingen ordentlig fæle typer, ingen skikkelige helter, heller ingen virkelig tilspisset spenning. Kort fortalt: Det er ingen heseblesende actionfilm.Nei, det er mer de milde, pussige og vennlig/komiske opptrinns film. Og dermed må konklusjonen lyde: En tegnefilm som er svært forsonende, grei, vennlig og totalt solidarisk med barn, deres verden, deres fantasier, oppfatninger, følelser, håp. Den samme mildheten og vennligheten går igjen i form, stil og farver. Og i så måte føles filmen å være meget tro mot Astrid Lindgrens ånd, tone, atmosfære. Filmskaperne har faktisk underveis samarbeidet med Ilon Wikland, han var Astrid Lindgrens faste illustartør gjennom mange år.Musikken, komponert av norske Kjetil Bjerkestrand, er av vital betydning her. På samme tid som den fungerer som et fjellstøtt underlag, er den leken som en kattunge, lystigkvikk som en fugl. Den understreker atmosfærer, spisser situasjoner, uthever stemninger. Glimrende utført!De norske stemmene besitter alle de rette klangfarvene for sine figurer, men sterkest biter en merke i to bifigurer: De to tyvene. Så viser det seg at begge stemmene tilhører Narvestad fra Borettslaget, nemlig Robert Stoltenberg. Igjen: Først og fremst mildt og søtt og barnevennlig. Ta trygt med de minste!Knut HoltKarlsson på taketEn samproduksjon mellom Filmkameratene AS og AB Svensk FilmindustriRegi og manus: Vibeke Idsøe basert på tre barnebøker av Astrid LindgrenMusikk: Kjetil BjerkestrandInntalt med norske stemmer