KRISTIANSAND: — Jeg er ikke bekymret, men jeg blir litt alvorlig, medgir festivalsjef Daniel Nordgård i Quartfestivalen.

Han bekrefter at det ser en del vanskeligere ut å få tak i de store kanonene til neste års festival enn det gjorde for et par måneder siden.

— Døren har lukket seg for et par store navn som virket oppnåelige bare for noen uker siden, sier Nordgård. Han tenker sannsynligvis på Rage Against the Machine, Radiohead og Metallica. Førstnevnte ble gravide, Radiohead spiller bare på Roskilde i hele Skandinavia og Metallica er ikke i Europa under Quart.

Comeback

Ettersom Quartfestivalen sikter mot et kraftig comeback etter et grusomt resultat med 16 millioner kroner i minus i år, er de mer avhengige enn noen gang av å dra de store navnene tidligst mulig. Samtidig er altså markedet et helt annet enn bare for et par år siden. Prisene på de store og mellomstore navnene har tatt helt av, slik at tilgjengeligheten for de mindre festivalene går kraftig ned.

— Nå i disse nedlastningstider satser bransjen på å tjene pengene sine på andre måter. Det gjør de blant annet gjennom stadionkonserter, og disse nye stadionene spretter jo opp som paddehatter overalt nå, sier Nordgård.

Merker trøkket

Også i øst merker kollega og konkurrent Toffen Gunnufsen i Hovefestivalen trøkket fra et nytt og tøft marked. Tidligere i høst glapp Foo Fighters for ham.

— De som var store før er blitt helt utrolig svære nå. Prisene på headlinerband har steget noe forferdelig. Og de som var mellomstore før er blitt kjempedyre, sier Toffen.

Han mener det har blitt slik fordi de store bandene ikke lenger drar på turné for å promotere platene sine, men for å tjene penger. Dermed havner de på sponsorfinansierte megakonserter nede i Europa som er satt opp av Coca Cola og Heineken.

— På en måte tror jeg dette kan være sunt. Vi blir nødt til å tenke på en annen måte, og følge bedre med på hva som rører seg. Det gjelder å kapre myspace-nerdene. Plutselig er noe blitt svært som du knapt har hørt om før, sier Toffen.

Også Daniel Nordgård har skjønt at han må tenke alternativt:

— Sist uke var jeg på en fantastisk festival i Frankrike. Jeg tror ikke de hadde et eneste artistnavn verken av de store eller mellomstore. Likevel trakk de 10.000 ungdommer, og de har holdt på i 25 år med denne festivalen, sier festivalsjefen.