KRISTIANSAND: Det er den norske musikeren Bugge Wesseltoft som har spesialkomponert et fire minutters verk som betrakteren serveres gjennom høretelefoner.

Kombinasjonen av Amaldus og Bugge gir en aldeles ny — og ganske morsom - opplevelse som Sørlandet Kunstmuseum og Punkt-festivalen byr publikum som del av et unikt prosjekt.

Blodfersk

Hele 13 av kunstverkene i museets faste samling kan fra i dag av betraktes med lyd i øret, og det er Punkt-festivalens musikere som på invitasjon fra trioen Erlend Høyersten, Jan Bang og Erik Honoré har levert blodferske komposisjoner.

Museumsdirektør Høyersten og Punkt-sjefene Bang og Honoré kokte sammen ideen ved juletider, og samtlige musikere som ble spurt takket ja.

— Et enestående eksperimentelt prosjekt vi ikke kjenner fra andre museer, sier Høyersten. Men føyer til at de i etterkant har hørt at Tate Modern i London skal ha hatt noe lignende, om enn ikke så ambisiøst.

Tente på Amaldus

Bildene ble plukket ut i forhold til hva de tre trodde fungerte for den enkelte musiker. Noen godtok «sitt» bilde på flekken, andre ba om alternativer.

Bugge Wesseltoft tente umiddelbart på Amaldus Nielsens verk fra 1881. — Det er ganske morsomt at Amaldus Nielsen var en av de første norske kunstnerne som gjorde bildet ferdig på «location». Han laget ikke skisser som han tok med til atelieret, men sto i vannkanten og improviserte der og da. Det har sterke likhetspunkter med arbeidsformen til Punkt-musikerne, sier Jan Bang.

Bang og Honoré selv har heller ikke kunnet dy seg, og har et par fingre med i spillet bl.a i komposisjonen til Eline Mugaas' foto «No horizon» fra New York. Der bidrar også den unge sangeren og trompetisten Arve Henriksen.

— Det er også artig at vi har tre generasjoner svært profilerte trompetister med i prosjektet, sier Honoré fornøyd. - Henriksen er yngst, nestoren er 70 år gamle amerikanske Jon Hassel og i midten har vi Nils Petter Molvær.

Gåsehud Sistnevnte har komponert et verk til fotoserien «Gilles and Gotsch» av Nan Goldin som viser to menn døende av aids, og det var flere enn museumsdirektør Høyersten som fikk gåsehud da vi i går satte på oss høretelefonene.

Sidsel Endresens musikk fyller et helt rom, og hennes stemmeprakt alene tonesetter portrettgalleriet med verk av blant andre Edvard Munch og Marianne Heske. Også a-ha-musiker Magne Furuholmen får et eget rom til disposisjon med sitt verk som går i dialog med Leonard Rickhards «Trett modellflybygger II».

— 13 nye komposisjoner, er det tilfeldig?

— Vi startet vel egentlig med 12, men så ble det 13, og det viser seg at Punkt-festivalen nå holder 13 konserter, 13 live remikser og viser 13 billedkomposisjoner. Men det kan jo gå bra likevel, smiler Erik Honoré.

Til nyttår Selv om Punkt-festivalen slutter lørdag, kan publikum lytte seg gjennom museets faste samling helt fram til nyttårsaften.

Og de som ønsker å betrakte bilder på den mer gammeldagse måten, kan jo uten høretelefoner lytte til den eksperimentelle komponisten John Cages verk «4.33». Fire minutter og 33 sekunder med - total stillhet.