Da det amerikanske filmprosjektet «Red» holdt på å gå i vasken på grunn av uenigheter ble sørlendingen Trygve Allister Diesen hyret som regissør. Nå er han utvalgt til Sundance-festivalen med filmen.

— Dette er kjempegøy. Jeg har gått og glist bredt siden jeg fikk vite det, sier Trygve Allister Diesen og forbereder seg gladelig på i januar å reise til Park City i USA i januar for å presentere filmen på Robert Redfords prestisjetunge festival for såkalte independent-filmer, der «Red» får sin verdenspremière.

Lenge har sørledingen bak langfilmene «Mørkets øy» og «Tyven, tyven» og TV-suksessen «Torpedo» i vinter hatt agent i Los Angeles.

Denne agenten, Brian Dreyfuss som også var knyttet til finansørene av «Red», fikk koblet Diesen til prosjektet da det skar seg mellom den opprinnelige regissøren, Lucky McKee, og produsentene. Diesen nølte lenge, men angrer ikke nå på at han til slutt sa ja. Med seg til den amerikanske filmen fikk han med fotograf Harald Paalgard, klipper Jon Endre Mørk og lyddesigner Christian Schaanning.

Store navn

«Red» baserer seg på et manus av «The Grudge»-forfatteren Stephen Susco over en bok av Jack Ketchum. Filmen handler om en eldre mann som sitter og fisker da han blir forsøkt ranet av en gjeng ungdommer som skyter hunden hans, Red. Den gamle mannen vil ha en unnskyldning, men den sitter langt inne.

Til tross for at det dreier seg om en lavbudsjettfilm til rundt to millioner dollar, smykkes hovedrollen av ikke ukjente Brian Cox, den britiske skuespilleren som hadde sitt gjennombrudd som den første Hannibal Lechtor i Michael Manns «Manhunter» og har spilt Ward Abbot i Jason Bourne-filmene.

I andre roller finner vi Kim Dickens (Deadwood, Lost, Things Behind the Sun), Tom Sizemore (Saving Private Ryan), Kyle Gallner (Veronica Mars), Robert Englund (Freddie Krueger)og Amanda Plummer (Pulp Fiction).

— Jeg sa ja fordi prosjektet var så spennende og historien så spennende at filmen fortjente bedre enn å dø på sotteseng, sier Diesen.

— Forfatteren Ketchum er mest kjent for sine horrorromaner, men akkurat som Stephen King er han en genreforfatter som har evnen til å fortelle også andre, menneskenære historier enkelt. Jeg ble grepet av denne historien og at den var så enkel. Jeg har lest mange amerikanske manus, men i motsetning til dette er det preget av unge mennesker som er veldig opptatt av film, men ikke har levd så mye.

Gjerne USA

— Er «Red» begynnelsen på en amerikansk karrière for deg?

— Det får tiden vise. Muligheten til å kunne jobbe der borte, er spennende. Akkurat nå jobber jeg med mulige prosjekter både her hjemme og i USA. Jeg får se hva som kan blir aktuelt først.

Ennå har ikke «Reds» noen distributør, hverken i USA eller Norge, men det håper Diesen kommer på plass etter Sundance-festivalen, der den har verdenspremière i sideprogrammet Spektrum.