Forfatter og tidligere kulturjournalist og museumslektor, Gerd Hennum, har nylig utgitt boka Med kunst som våpen — Unge kunstnere i opprør 1960-75. Her tar hun for seg den nyutdannede kunstnergenerasjonen som ved inngangen til 1960-tallet stor klar til å innta arenaen. De markerte seg i løpet av dette tiåret som opprørere og med samfunns- og samtidsengasjert kunst på programmet. Og et uvant billedspråk møtte motstand blant kritikere så vel som publikum.

Det ble dannet mange kunstnergrupper og kollektiver, blant annet på Myren i Kristiansand, skriver Hennum og presenterer kunstnerne Håkon Grønlien, Tom Lid, Kjell Nupen, Håkon Henriksen og Jan Kolstad på Myren Grafikk i 1975. Mye annet hendte i Kristiansand i denne perioden. Hennum forteller om kunstneren Marius Heyerdahl som var en pioner som miljøaktivist. På familiens sommersted på Sørlandet la han merke til at ærfuglbestanden sank. Dermed gikk han løs på sitt store miljøprosjekt, «Den siste alke». Han bygget en kjempeskulptur av en fugl, svartmalt og med lyskasterøyne, og den vakte oppsikt på lange reiser i blant annet Tyskland. Siden lå den fortøyd ved Varoddbrua. Heyerdahl som døde i 1979, er for øvrig viet et kapittel i Hennums bok

Men mest oppsikt i Kristiansand vakte en utstilling i Christiansands Kunstforening i 1969. Anført av kunstneren Willi Storn inntok den såkalte Gras-gruppa kunstforeningens lokaler og presenterte noe helt annet enn bilder på veggene. Sørlendingene Bjørn Krogstad og Øivind Brune var med i denne gruppa som fanget både publikums og medienes oppmerksomhet - og forferdelse. Her var det oppblåste kondomer, publikum fikk leke gynekolog med en slags vaginamodell, og et materialbilde kunne minne om et mannlig kjønnsorgan. Siden ble det happening i Wergelandsparken og politianmeldelse fra Anders Lange.

Ellers kan en lese om datidens nye, store personligheter som blant annet Kjartan Slettemark Per Kleiva, Odd Nerdrum, Victor Lind, Ole Rinnan, Morten Krohg og Anders Kjær. Boka er utgitt av Schibsted- forlagene.