-Et prosjektteater kan velge friere når det gjelder repertoar, samtidig som jeg kan velge scenekunstnere som passer repertoaret, sier teatersjef Amalie Nilssen, som formelt overtar etter Ingrid Forthun 1. november. Foto: Kjartan Bjelland
Trine Bariås var en av scenekunstnerne som prøvde seg under den åpne auditionen onsdag. Hun fremførte sangen "The Girl in 14G". Foto: Kjartan Bjelland
Amalie Nilssen overtar formelt som teatersjef etter Ingrid Forthun 1. november. Men den kommende sjefen begynte i stillingen allerede 1. august. Foto: Kjartan Bjelland

— Med de ressursene Agder Teater har, mener jeg det er best for å skape best og mest scenekunst. Ved å være et rendyrket prosjektteater kan vi hente inn de aktørene vi ønsker til hver rolle, sier Amalie Nilssen, som 1. november formelt tar over som teatersjef etter Ingrid Forthun.

I forrige uke oppsummerte Forthun i et intervju med Fædrelandsvennen sine seks år ved Agder Teater. Der kom det fram at noe av det som har vært viktigst for henne, har vært å etablere et skuespillerensemble.

Kun én fast

De siste årene har fire-fem skuespillere vært engasjert gjennom tidsbegrensede kontrakter og engasjementer. Etter utgangen av 2014 vil det kun være Anne Ma Usterud igjen.

— Nå skal vi ha en grundig gjennomgang for å finne ut hva som er best strategi for Kilden på lang sikt. Vi kommer til å bruke ett år på å evaluere tre års drift ved Kilden, og så får vi se hvordan veien går videre. Men jeg kommer til å rendyrke oss som et prosjektteater fram til vi finner ut hvilken strategi vi velger på lang sikt, sier Nilssen.

Audition

Av den grunn ønsker den kommende teatersjefen i tiden som kommer å invitere til åpen audition i Kilden, der Sørlandets scenekunstnere kan få presentert seg og vist seg fram. Onsdag benyttet Trine Bariås, Lars Emil Nielsen og Thomas Myhren Pettersen seg av muligheten.

— Dette er kjempebra og positivt for regionen. Det er ekstremt mye talent på Sørlandet, og flere av talentene har ikke fått mulighet til å vise seg fram, sier Bariås.

— Det er et godt initiativ, og det er bra at dørene holdes åpne, mener Nielsen.

— Det er stas at hun tar et slikt initiativ så tidlig i sin fase som teatersjef, sier Pettersen.

Lokal tilhørighet

— Det er to mål med disse åpne auditionene. For det første er det å bli kjent med folk, og for det andre er det masse roller som skal fylles neste år. For å skape en lokal tilhørighet ønsker vi å bruke scenekunstnere fra Sørlandet, sier teatersjefen, som har blitt positivt overrasket over både størrelsen og nivået på scenekunstmiljøet på Sørlandet.

Med på den åpne auditionen var også daglig leder i Opera Sør, Frøydis Emilie Lind, for å synliggjøre samarbeidet mellom Agder Teater, Opera Sør og Kristiansand Symfoniorkester.

— I Opera Sør har vi prøvd å gjøre det samme, ved å bruke regionale sangere, i den grad de holder det profesjonelle nivået som kreves. Og vi prøver å bruke regionale korsangere i våre oppsetninger, sier Lind, og sikter til blant andre Kristiansand Solistensemble og studenter ved klassisk sang ved UiA.

— Hva tenker du om en prosjektteaterstrategi kontra et skuespillerensemble?

— Jeg har ikke lyst til å mene noe om en teatersjefs valg, men jeg ser fordeler og ulemper med begge løsninger, sier Lind.

På tvers av avdelinger

— En modell vi kan ende på er et «artist in residence»-program, der vi kan tilby artister en rekke av kontrakter over to år, slik at vi kan bruke dem på tvers i ulike avdelinger, sier Nilssen.

— Det er viktig for scenekunstnere å være i bevegelse, så de trenger ikke å bo her. Det er aktuelt å hente sørlandskunstnere hjem igjen, avslutter teatersjefen.