— Vi valgte terningkast fordi det er noe alle forstår og kjenner til, så vil vi vurdere kontinuerlig om det fungerer, sier teatersjef Amalie Nilssen.

Faksimile fra brukerundersøkelsen Kilden sender ut.

Markedsavdelingen i Kilden har sendt ut en e-post til et utvalg av publikummere som har kjøpt billett til «Det perfekte liv». Her blir man oppfordret til å svare på et knippe spørsmål, blant annet bes de gi stykket terningkast.— Vi er pålagt av Kulturdepartementet å gjennomføre brukerundersøkelser. Tidligere rapporter har i stor grad gått på besøkstall, nå skal vi også rapportere om publikums opplevelse, sier Nilssen.

Hun forteller at dette siste er nytt av året og at slike undersøkelser vil bli utført jevnlig.

Hvilket terningkast vil du gi «Det perfekte liv»? Trill terningen i vår uhøytidelige avstemning til høyre (fra pc) eller egen Poll-fane (fra mobil).

God kunnskap om publikum

Kommunikasjonssjef Hanne Gjørtz i Kulturdepartementet viser til tilskuddsbrevet til Kilden. I punkt 3, som heter «Forutsetninger knyttet til statstilskuddet» står det:

Departementet er opptatt av at institusjonene har god kunnskap om sitt publikum og arbeider aktivt for å nå nye publikumsgrupper, bl.a. ved å gjennomføre publikumsundersøkelser. Fra 2015 skal det i årsrapporten gis en redegjørelse for hvordan institusjonen følger opp arbeidet med publikumsutvikling.

— Det er altså ikke et konkret pålegg om å utføre publikumsundersøkelser det enkelte år, men om å følge opp arbeidet med publikumsutvikling. Dette er en forutsetning som ligger til grunn for alle større tilskuddsmottakere på kulturfeltet. Rapporteringen vil inngå som ledd i institusjonenes alminnelige rapportering til departementet, sier Gjørtz.

Viktig å nå flere

Mens anmelderne i media har vært til dels kritiske, er publikum meget positive til «Det perfekte liv». 26 prosent av de som har svart har gitt terningkast seks, 44 prosent har trillet en femmer, mens to prosent har endt på en toer. Onsdag hadde 131 tilfeldig utvalgte svart på undersøkelsen.

Les Fædrelandsvennens anmeldelse:

Nilssen sier grepet med publikums terningkast ikke er et forsøk på å slå tilbake mot et par lunkne anmeldelser, men teatersjefen er glad for den gode kritikken fra de besøkende.

— Når jeg har gått ut med at dette er et publikumsfrieri, så er det interessant å gå inn i publikums tilbakemeldinger. Det som faktisk gleder meg mest er at syv prosent av de som svarte bruker Kilden for første gang. Det er viktig for meg å nå nye publikummere, sier hun. - Ville dere offentliggjort disse tallene dersom majoriteten av publikum ga terningkast to?

— Da ville jeg offentliggjort svarene og invitert til en debatt for å skjønne hvor jeg hadde bomma, sier teatersjefen.

- Vil svarene dere får ha noen betydning for programmet fremover?

— Alle tilbakemeldinger vi får har betydning for prosessen videre. Det mest interessante er det åpne kommentarfeltet der folk skriver akkurat hva de vil. Vi ønsker hele tiden å bli bedre, sier teatersjefen.