KRISTIANSAND : Kommunikasjonen mellom mennesker har endret seg radikalt på noen få år. Digitale og sosiale medier har sørget for det. Torsdag er dette hovedfokus når markedsføringskonferansen Mediepuls arrangeres for første gang i Kilden.

— Det er en ny verden, og vi trenger alle å bygge ny kompetanse, sier Tulla Wahlstedt i Aptum kommunikasjon, som står bak Mediepuls sammen med Gevir kommunikasjon, Fundament og Fædrelandsvennen.

Etterspurte

Internett har vært en viktig del av hverdagen i lang tid, men de siste årene har bruken eksplodert. Alle er online, alltid. Det vil si: 80 prosent av alle nordmenn er daglig på nett, ifølge Statistisk sentralbyrå. Mediepuls skal ta for seg hvilke konsekvenser dette har for bedrifter og virksomheter.

Tulla Wahlstedt

— Utviklingen gjør det enklere å drive markedsføring. Det er en veldig positiv ting, men samtidig kan man si at det åpner for nye utfordringer. Det blir flere å velge mellom, derfor vil de som ikke følger med bli akterutseilt som markedsførere. Og det er derfor vi har denne konferansen, sier Wahlstedt.Hun kan også lokke med etterspurte foredragsholdere i Kilden.

— Vi har hentet inn noen av Norges beste folk innenfor dette feltet. De er "høydare" hele gjengen, sier Wahlstedt. Blant andre kommer Jan Grønbech i Google Norge, Øyvind Solstad i Carat Norge og Pål Børresen fra Schibsted ASA. Fædrelandsvennens sjefredaktør Eivind Ljøstad skal dessuten snakke om hva den digitale utviklingen betyr for avisens fremtid. Tallene fra SSB viser at stadig færre leser papiraviser, mens flere og flere konsentrerer seg om nettaviser.

Mange påmeldte

Mediepuls skal bli et årlig arrangement, og vil dreie seg om markedsførings–, medie– og forbrukertrender. Tulla Wahlsted forteller om totalt 464 påmeldte til den første konferansen, og har nå satt sluttstrek.

— Det synes jeg er et veldig bra tall. Vi synes det var ambisiøst da vi håpet på 400, men vi er godt forbi det nå. Og vi kunne hatt flere, sier hun.

Etter selve konferansen vil også Mediepuls Awards hedre de annonsørene som har bidratt til nyskapning innen kommunikasjon. Over 200 aktører er påmeldte til prisutdelingen.