Galgen i den historiske utstillingen på Tingvatn står i sterk kontrast til Alfred Vaagsvolds fargerike hyllester av menneskekropper og menneskeliv. Foto: Reidar Kollstad

HÆGEBOSTAD : Tingvatn forminnepark og besøkssenter, som åpnet sommeren 2011, er etter en kraftig renovering blitt et meget attraktivt kulturhus som nå også satser på kunstutstillinger. Første mann ut er Lista-kunstneren, Alfred Vaagsvold som nå viser et stort utvalg av sine malerier og skulpturer i lokalene. Men da Vaagsvold ble spurt om å bidra, var han i tvil. Dette fordi Tingvatn forminnepark ligger på et sted som for få hundreår ble brukt som avrettingsplass og tortur av mennesker som etter datidens standard hadde begått kriminelle handlinger. Deler av bygget rommer en fast utstilling av blant annet en galge, ei renneløkke, en pinebenk og en gapestokk.

— Det første jeg tenkte var at jeg ikke kunne ha utstilling her. Selv om det var en ære å bli spurt, rygget jeg tilbake og ville avlyse fordi jeg følte jeg ikke kunne hamle opp med de fryktelige rekonstruksjonene av disse pinselsverktøyene. Jeg følte det ville bli en altfor vanskelig oppgave, forteller kunstneren.

Parallell til påskebudskapet

ESTETIKK: Skulpturen "Dobbel form" er laget i diabas. Alfred Vaagsvold er opptatt av å produserer estetisk vakre ting når han arbeider som skulptør. Foto: Reidar Kollstad

Men Vaagsvold ombestemte seg. Hans kjærlighet til mennesket og menneskekroppen, som preger mye av det han lager både på lerret og skulpturelt, gjorde at han likevel valgte å ta utfordringen.— Jeg ville lage en utstilling som stod i sterk kontrast til det fryktelige. Torturen der inne i det rommet handler jo om mennesker i nød. Det skjedde her for lenge siden, men det skjer andre steder i verden den dag i dag. Jeg kunne bruke mine malerier av folk som en protest mot dette, sier han.

Vegg i vegg med torturutstillingen henger nå en lang rekke malte menneskebilder i sterke og friske farger i spisesalen på Tingvatn. Vaagsvoldt har fylt salen med liv og kropper, hvor temaet speiler påskebudskapet og dermed blir en slags parallell til pinselen utstillingen i naborommet presenterer. På den ene kortveggen henger hans gigantiske verk "Påske".

— Denne delen av utstillingen forteller noe om mennesket. Alle de små menneskebildene skal samles opp til det store bildet. Vi er her både på Golgata, eller på Galgeberg her på Tingvatn. Jeg referer i "Påske" til påskedramaet, men også til det som skjedde her, sier Vaagsvold.

Estetisk og skulpturelt

Han har fått tre store rom til rådighet, og har delt utstillingen sin opp i tre deler. Rom 2 preges av croquis-malerier av mennesker tegnet direkte på lerretene med malingstuben uten å ha tatt veien om en pensel.

AUDITORIET: En samling av skulpturer og abstrakte malerier pryder det største utstillingsrommet på Tingvatn. Foto: Reidar Kollstad

— Jeg har her testet det som skjer på lerretet når veien er kortest mulig fra det øyet ser, til det hånden tegner på bildet. Jeg har brukt levende modeller, og maleriet som en ryggmargsbevegelse og prøvd å holde meg helt unna å bli kontrollert av tankesensur. Resultatet er maleriske spor av liv, sier kunstneren.Tredje rom i utstillingen, og også deler av utearealet på Tingparken, er viet Vaagsvolds skulpturer og noen mer abstrakte malerier av menneskekroppen. Skulpturene er både av eldre og nyere dato, og felles for dem er kunstnerens søken etter å skape noe som er estetisk vakkert. Arbeidene er blant annet i marmor, diabas, granitt, oksidert stål, glass og bronse.

— Som skulptør jobber jeg alltid for å lage noe som blir vakkert. Maleriet er ofte mer flertydig. Jeg vet bygdefolket er flinke med mange teknikker, så jeg følte jeg ville bli forstått om jeg tok med skulpturer i forskjellige materialer, sier han.

Alfred Vaagsvolds utstilling på Tingvatn forminnepark er åpen hver søndag frem til juni.