KRISTIANSAND : 12 festivaler vil i år få dekket sine løpende strømutgifter når LOS skal teste ut en ny form for kultursponsing.

— I LOS snakker vi om god energi, og det legges mye god energi og sterkt engasjement ned i festivalene på Sørlandet, sier administrerende direktør Geir Tønnesland i LOS AS til Fædrelandsvennen.

I Kraftsenteret på Kjøita de har hatt vareopptelling, og kommet til at Agder-fylkene kan skilte med 120 små og store festivaler. De driver med alt fra små debatter til digre rockekonserter, men felles for dem alle er at de går på strøm.

— Vi har lyst til å gi noe til disse aktørene og være med på å skape engasjement på Sørlandet, sier Tønnesland.

Uvisst beløp

Hvor mye penger som skal risle ut over de sørlandske festivaler vet han simpelthen ikke, men fra onsdag kan kulturaktørene sende inn sine søknader som vil bli vurdert og avgjort i begynnelsen av juni.

— For en liten festival kan en liten regning være stor, for en større festival mindre. Men festivaler er generelt sett ikke veldig lønnsomme, og for de fleste vil det nok være et kjærkomment tilskudd, sier Tønnesland.

— Men det finnes som kjent ingen gratis lunsj. Hva skal LOS få til gjengjeld?

— Vi ønsker et samarbeid i form av synlighet i festivalen, og tilgang til festivalpass og billetter som vi kan dele ut til våre kunder, sier LOS-direktøren.

Og kundene, det er strømabonnentene som i sin tur vil få tilbud om billetter.

— Og der vil vi bruke sosiale medier, sier Tønnesland som selv er en ivrig twitrer.

Gode begrunnelser

— Men kronebeløpet dere skal bruke på denne kultursponsingen virker diffust?

— Det kan du godt si, men meningen er å gi et positivt bidrag. Når søknadene kommer inn, vil vi se hva de ulike festivalene bruker på strøm og foreta en vurdering. Vi har bestemt oss for å plukke ut 12 som vil få dekket regningen i år, og vil velge dem ut avhengig av begrunnelsene de leverer.

LOS' nye sponsing går via markedsbudsjettet, og ønsket om både å beholde gamle kunder og skaffe seg nye ligger i bunnen av strømleverandørens inntreden på festivalarenaen.

— Vi har ikke de samme markedsbusjettene som de aller største og det er for dyrt å kjøpe reklame i beste sendetid på TV 2, sier Geir Tønnesland.

Det er bare de løpende strømutgifter LOS vil betale, og det nytter ikke å komme trekkende med utgifter til eget aggregat. Og selve nettleien må festivalen betale av selv ettersom den går til Agder Energi Nett.

— Hva hvis strømprisen stiger dramatisk i løpet av festivalen?

— Vi tar regningen uansett, smiler Tønnesland.

Så nå er det bare å ta kontakt, for LOS håper på en strøm av henvendelser.