Kulturminister Thorhild Widvey har kommet blandet ut av sitt besøk i statsrådstolen. Foto: Torgeir Eikeland

Etter et hektisk døgn med spekulasjoner ble det altså klart at 38 år gamle Linda Hofstad Helleland ble Norges nye kulturminister. Hofstad Helleland, som er fra Sør-Trøndelag, er en veteran i partiet, men har ikke vært blant de fremste politikerne selv om hun nå forlater en viktig post som leder av Stortingets Transport— og kommunikasjonskomité.

blågestad003.jpg

Mest markant har kanskje Linda Hofstad Helleland vært når Høyre har sendt sine representanter inn i debatter med venstresiden om likestilling. Hun er en varm forsvarer for redusert fedrekvote og den såkalte valgfriheten for hver enkelt familie. Hofstad Helleland kjempet også lenge for Oslo-OL. I høst har hun markert seg sterkest da hun uttalte i mediene at forslaget om et bilfritt Oslo sentrum minnet om en Berlinmur.

Men det meste av kritikken har handlet om at høyrepolitikeren har drevet med høyrepolitikk

Linda Hofstad Helleland har sikkert lenge vært på listen over up and coming alternativer for statsrådsposter, og noen hadde spådd at hun ville fått et sete også sist. Nå er hennes tur kommet og kulturministerposten er blitt den stolen i regjeringen hvor nye og ferske talenter skal få prøve seg. Det sier noe om hvordan kulturen er rangert i norsk politikk, dessverre.

Da Erna Solberg grunnga statsrådsskiftene var alder og nye, unge krefter resonnementet rundt Widvey. Solberg har 2017 i sikte og trenger ikke en regjering som er slitt ut av konflikt, kritikk og debatt. Widvey har vært i flere stormer. Kulturfeltet selv har følt at de ikke har hatt en kompetent kulturell kraft i statsrådstolen, selv om alle er fornøyd med at Widvey klarte å holde kulturbudsjettet høyt. Mange hadde fryktet verre.

Men det meste av kritikken har handlet om at høyrepolitikeren har drevet med høyrepolitikk. For den saken som tydeligst vil stå igjen etter henne er fokuset på at privat finansiering må tyngre inn i sektoren. Hennes gaveforsterkningsordning har imidlertid blitt en veldig passelig suksess. Både talentutviklingen og gaveforsterkningsordningen kommer best ut for den såkalte finkulturen, i hvert fall så langt. Og kritikere mener det er en villet høyrepolitikk som struper avantgarden, undergrunnsmiljøene, det smale feltet. Og det er vel grunn til å tro at den nye høyrepolitikeren også vil drive med høyrepolitikk.

Etter Widvey kommer en ting til å stå igjen: At Widvey under åpningen av Ultimafestivalen i høst kalte en av Norges mest anerkjente samtidsmusikere Maja Ratkje for «Maja Rattkjelke». Det var en gave til hennes kritikere. Nesten en gaveforsterkning.