Skuespillerne fylker seg bak trikoloren under pressevisningen av sangnummeret "Ein dag til". Espen Grjotheim som Jean Valjean står helt til venstre. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
de elendige15.jpg Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
de elendige16.jpg Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

— Dette var en hard start på dagen for stemmen, harker Espen Grjotheim. Hovedrolleinnehaveren i storverket «Les Miserables» står i kritthvit scenesminke under lyskasterne i Kildens teater- og operasal. To gjennomganger av masseopptrinnet «Ein dag til» har krevd sitt av både lunger og stemmebånd. «

— Dette er første gang «Les Miserables» vises for et sørlandsk publikum. Dette er en av de flotteste musikalene i verden, sa Agder Teater-sjef Ingrid Forthun foran onsdagens pressevisning.

«Les Miserables» baserer seg på Victor Hugos klassiske roman med samme tittel, og handlingen er lagt til etterdønningene etter den franske revolusjon. Det viser seg at billettene til Kildens forestilling går unna like fort som hodene rullet fra giljotinen under samme revolusjon.

Suksessfylt samarbeid

— Vi har solgt til sammen 36.000 billetter til forestillingene her, i Sandnes kulturhus og Festiviteten i Haugesund. 15.000 billetter er solgt til forestillingene i Kilden, og det er faktisk bare 4700 billetter igjen, forteller teatersjef Forthun.

Kilden gjør oppsetningen i samarbeid med Rogaland Teater, Festiviteten i Haugesund og Sandnes Kulturhus. I vinter har den gått for fulle hus i Sandnes og Haugesund, og lørdag er altså turen kommet til Kilden.

Her er 27 forestillinger satt opp fram til 15. mai, og man finner altså Espen Grjotheim fra Grimstad i hovedrollen. Andre lokale sangere/skuespillere som er med er Aase Helene Røinaas, Ellen Halvorsen Lervold og Kristian Sødal. Med unntak av disse og ni barneskuespillere er ensemblet tilnærmet det samme som i Haugesund og Sandnes.

Pumpet jern

— Det var i november jeg fikk vite at jeg fikk rollen, og da måtte jeg begynne å trene for å få litt mer kjøtt på beina. Egentlig er jeg jo en liten fis, og jeg skal jo løfte en svær mann på scenen hver kveld, sier Grjotheim. Han har lenge hatt lyst på en bærende rolle i Kilden, helt siden han gjorde et nummer fra «Les Miserables» under åpningen for to år siden.

— Det er jo litt som å komme hjem. Jeg synes jeg kan si det når jeg er fra Grimstad og mor kommer fra Kristiansand, sier han. Grjotheim ble kjent gjennom Idol 2003. Han har utdanning fra musikkteaterlinja på Bårdar-akademiet, og har gjort store roller i musikaler som «Mamma Mia» og «Fame».

— Det mest utfordrende med rollen er nok det sanglige. Det er så jeg tenker «skal det aldri ta slutt», for her er det virkelig mye for stemmen å bryne seg på, sier Grjotheim.

Erfaren regissør

Det er Lisa Kent som har hatt regien på «Les Miserables», slik hun har hatt det også på de andre musical- og operasatsingene «Evita» og «Carmen».

— Det er en utfordring å få denne perfekte historien så levende at den når fram til publikum, men det hjelper veldig at vi har et så sterkt ensemble, sier Kent. Hun har også tidligere regissert «Les Miserables», sist på Den Nationale Scene i Bergen i 2008. Også den gang var Ingeborg Kvamme scenograf.

— Jeg ville elske å komme tilbake og jobbe mer i Kilden, sier Kent.

Den revolusjonære kristiansander

Under «Les Miserables» visningsperiode står en spesiell utstilling framme i Kildens foaje.

Det ligner ved første øyekast en møllspist 17. maisløyfe, kokarden som ligger utstilt i et monter sammen med et stort portrettmaleri. Det er imidlertid snakk om en revolusjonær kokarde fra den franske revolusjonens første tid. Portrettbildet viser Isaach Isaachsen. Gutten fra Kjos i Vågsbygd var sønn av konsul Daniel Isaachsen, og han var bare 16 år gammel da han i 1790 dro til revolusjonens Paris.

Isaacsen er en av tidligere statsminister Kåre Willochs forfedre. Og mens Willoch i sin tid ble statsminister for Høyre, havnet unge Isaachsen i 1790 på den motsatte enden av den politiske skalaen.

I Paris ble Isaachsen en glødende revolusjonær som sluttet seg til Maximilien Robespierres jakobinerklubb. Den samme Robespierre er kjent som en av de flittigste brukerne av giljotinen, som han selv til slutt ble offer for.

Isaachsen døde i 1828, fire år før juniopprøret i Paris som markerer slutten i «Les Miserables».

Utstillingen i Kilden er tilrettelagt og faglig ivaretatt i samarbeid med Vest-Agder-museet.