Urpremieren på operaen «Påske» i Kilden lørdag kveld var interessant. Det store spørsmålet er hvorfor man velger dette ikke alltid like oppvurderte skuespill av Strindberg fra år 1900, som grunnlag for noe så kostbart som en moderne operaproduksjon. For meg ble det en raritet mer enn en sterk kunst— eller operaopplevelse og som verk betraktet vil det trolig nå et svært begrenset publikum. Men for all del, premieren var meget vel gjennomført med fantastiske solister, fremragende orkester i kammerformat, utsøkte kostymer, velfungerende regi og nydelig scenografi.

Bakgrunnen for handlingen er en families ulykke etter at faren er tatt for underslag, dømt og fengslet. Familien lever med skam og økonomisk knapphet. Handlingen foregår fra Skjærtorsdag til Påskeaften, som i et pasjonsspill, og Strindberg har selv lagt inn Joseph Haydns verk «Jesu syv ord på korset» som mellomaktsmusikk i verket i tillegg til en rekke bibelallusjoner. Sønnen Elis bærer byrden med å forsørge familien og lider under skammen. Angst, sjalusi, mistenksomhet og uro preger familien på ulike vis. Men i siste akt dukker den største kreditoren, Lindkvist, opp - og blir den som bringer nåde og tilgivelse inn i huset som takk for at den dømte faren en gang for lenge siden hadde vist ham godhet. I beste søndagsskole-stil beordrer han alle til å være snille med hverandre.

Musikken er ganske intens. Ofte inntreffer øyeblikk av stor skjønnhet og velklingende harmoni. Men vel så ofte er det tette samklanger i øverste sopranleie som dominerer den musikalske teksturen. Tre sopraner med Torill Carlsen i spissen som moren, presses stemmemessig opp i store høyder, det samme gjør tenor Hallvar Djupvik som sønnen Elis. Derfor blir det befriende, som en forløsning, når kreditor Lindkvist, sunget av Ketil Hugaas, kommer på scenen i siste akt med sin fantastiske bass og sitt uttrykksfulle spill. Bakgrunnskoret på fem sangere synger de før omtalte Jesu syv ord på korset, på latin, og dobler rollene på scenen, en fin effekt, men det bidrar sterkt til det i overkant intense lydbildet.