Den danske regissøren har sjokkert både presse og publikum på filmfestivalen i Cannes med sitt nye verk «Antichrist». Rapportene forteller om så grove og sadistiske voldsscener at selv garvede filmfolk vender seg bort i avsky og forlater kinosalen midtveis når horrorfilmen vises.

Oppmerksomheten er det altså ingenting å si på. Men det meste går likevel galt for von Trier i Cannes.

Skylder på Gud

I dag ble to såkalte markedsvisninger av filmen kansellert. Produsent Peter Aalbæk Jensen antyder at det kan stå høyere makter bak.

— Det skulle ikke forundre meg om det var ham der oppe, sier Jensen til den danske avisen BT.

— Planen var å få solgt filmen til både England og Japan. I stedet står 150 mennesker i kø og må sendes hjem. På første visning virket ikke filmfremviseren. Og på den neste gikk strømmen. En eller annen er etter oss!

Måtte gå selv

Bedre gikk det ikke under den store gallapremieren i går kveld. Også der måtte folk forlate salen fordi de ikke orket å se mer. Noen måtte til og med støttes ut, ifølge BT.

Heller ikke Lars von Trier ble i salen til filmens slutt. Ikke fordi han ikke taklet sin egen film, men fordi han ble overmannet av et angstanfall.

— Men det er ingen fare på ferde. Han har prøvd det før. I dag har han hatt det fint, og han har gitt intervjuer. Så han er så ovenpå som Lars von Trier kan være, forsikrer produsenten.

Von Trier har selv fortalt at manuset til «Antichrist» kom som et resultat av en depresjon han hadde for to år siden.

— Jeg kan ikke tilby noen unnskyldning for Antichrist. Annet enn å si at jeg har absolutt tro på den. Det er den viktigste filmen i min karriere, skriver von Trier i PR-materialet for filmen.

Kjønnsorganer

«Antichrist» handler om et par, spilt av Willem Dafoe og Charlotte Gainsbourg, som drar på hytten for å bearbeide sorgen etter tapet av deres barn. De første tre fjerdedelene av filmen rapporteres å være nokså ukontroversielle. Men så tar det helt av i filmens siste del. Voldsscenene skal være svært nærgående og realistiske. Blant annet går det hardt utover hovedpersonenes kjønnsorganer.

Hanns-Georg Rodek i Die Welt var blant dem som var rystet da filmen ble vist første gang søndag, skriver Dagbladet.

— Jeg er målløs. Det var utrolig intenst og ulikt alt annet enn jeg har sett. Men om det var fantastisk eller elendig kan jeg ikke svare på, sier Rodek til avisen.

Filmen har norgespremiere 5. juni.