Det siste året har yr.no, som er et samarbeid mellom Meteorologisk institutt og NRK, vært den soleklart største nettsuksessen i Norge.
Siri Kalvig er gründeren bak det kommersielle værselskapet Storm Weather Center. Hun mener yr.no er misbruk av skattebetalernes penger. I et intervju med Teknisk Ukeblad kritiserer hun NRK og Meteorologisk institutt for å bruke skatt og lisensavgift til å subsidiere en tjeneste som det finnes et kommersielt marked for:
— Dette er konkurransevridning og misbruk av en markedsposisjon, og noe vi diskuterer med departementet, sier Kalvig ifølge Dagens Næringsliv.
Mister kunder
Kalvig, som i disse dager kanskje er mest kjent som deltaker i TV 2s «Skal vi danse», sier at Storm opplever at mindre forretningskunder forsvinner og bruker gratis værdata fra yr.no i stedet.
Meteorologisk institutt er et statlig forvaltningsorgan underlagt Kunnskapsdepartementet. De skal ikke drive kommersiell virksomhet, men tilby sine tjenester til allmennheten.
Storm Weather Center mener yr.no er helt i grenseland av hva Meteorologisk institutt skal holde på med:
— De erkjenner også selv at det er problematisk hvor grensen går, sier Mette Krohn-Hansen, administrerende direktør i Storm Weather Center til Dagens Næringsliv.
— Det er en kjensgjerning at et stort marked har forsvunnet på en dag etter at yr.no ble lansert.
- Kan ikke skjule informasjon
Meteorologisk institutt viser på sin side til at yr.no er dannet ved hjelp av skattebetalernes investeringer.
— Da skal de få den informasjonen, og vi kan ikke holde den tilbake, sier direktør Anton Eliassen til Dagens Næringsliv.